Flot natur - sommer 2007

Tranerödsmossen
Grindhus Fälad

Flatruet

Flatruet - dette pragtfulde område på vejen mellem Funäsdalen via Mittådalen til Ljungdalen.
Det er Sveriges højest beliggende offentlige vej (975 moh).

Det er et område, vi har besøgt mange gange i kortere eller længere tid. I år blev det til en dag og to overnatninger. Fra vores overnatningssted i den nordlige ende af vejen, har vi udsigt over disse pragtfulde vidder mod Helagsfjället, der med sine knap 1800 m - på trods af afstanden - lyser godt op med sine gletchere.
Efter morgenmaden begav vi så ind i området bevæbnet med Fjällkartan og kompas. Det blev en dejlig tur gennem dette utroligt varierede landskab. Her er alt, søer, moser med blankt vand, moser der er tørret ud, sandede/grusede områder, der er knastørre og så det regulære barfjeld med den ganske artsfattige bevoksning mod polarpil, polarbirk og revling som stort set de eneste arter. Hvorimod de mere fugtige områder formelig vrimlede med et bredt sortiment fra den Store Nordiske Flora. Vi kom hjem med en liste på over 25 forskellige arter hvoraf en hel del forskellige orkideer.
På hele turen var vi under konstant overvågning af hjejler og regnspover, som de mest højtråbende, men vi så da også en hel del forskellige spurvefugle.

Det blev til en tur på godt 5 timer og ca 15 km i overskyet men ganske lunt vejr, som i begyndelsen af turen ligefrem måtte karakteriseres som lummert med en ganske høj luftfugtighed, som desværre også aktiverede myggene. Men de forsvandt, da vi kom højere op, hvor der også var lidt mere vind.

Her følger en række billeder fra turen:

flatruet udsigt

blomst flatruet

solnedgang flatruet

Galdesbuovdda

Galdesbuovdda er et ca 800 m højt fjeld i nærheden af Arjeplog.

Vi havde, som så mange gange før, overnattet i nærheden af Arjeplog ved sydenden af søen Hornavan og med søen Kakel lige på den anden side af vejen. Kakel var blevet benyttet til et meget frisk og tiltrængt bad, skønt hverken solen eller temperaturen ligefrem indbød til den slags.
Om eftermiddagen besluttede vi at køre op til Galdeshuovdda, som vi mange gange har siddet og kigget op på. Så nu ville vi også prøve at kigge den anden vej.
Der er bilvej helt til toppen, men den er stejl - skiltet på vejen lover 10% stigning, hvilket også afspejlede sig i motortemperaturen på vejen op.
På toppen er der både et skisportsanlæg, et større anlæg med radiomaster og et lille naturreservat.
Bevoksningen er sparsom. Vi er jo over trægrænsen. Så de dominerende planter er blåbær og revling samt en masse svampe. Hvor der er lidt læ finder man også lidt birk og pil af de små polare arter. Svampene er ofte højere end træerne, hvilket vi sige omkring 10 cm.
Udsigten her oppe fra er ubeskrivelig. Arjeplog kommune er en af de vandrigeste kommuner i Sverige med omkring 9000 søer og elve og knap 16000 km strandbred. Noget af dette sølandskab havde vi så liggende bredt ud for vores fødder her oppe fra toppen og med gevaldige fjeldmasssiver som baggrundskulisser hele vejen rundt i farver, der varierede alt efter afstand fra blågrå til alle mulige nuancer af grønt. Landskabet virker skærgårdsagtigt med de mange søer med mange øer, men befinder sig altså omkring 500 moh.
Vi var vel også begunstigede af vejret, solskin og klart med temperaturen var blot omkring 12 grader.

kakel

Solnedgang fra Galdesbuovdda

Udsigt over Kakel mod Galdesbuovdda

Laddjujaure

Ja så skete det igen. Vi var i langt oppe nordpå i Sverige, i nærheden af Kiruna og fik lyst til endnu en gang at nyde en kop kaffe og noget af det gode hjemmebag inde i Laddjujaure.
Kort proces, en enkelt overnatning på vejen og så til Nikkaluokta. Derfra til fods de ca 6 km ind til Laddjujaure, hvor vi selvfølgelig nød den flotte natur på vejen.
Og medens vi nød kaffen og de gode hjemmebagte kanelboller, havde vi så som sædvanlig den flotte udsigt ind mod Kebnekaise-massivet.
Stedet drives af brødrene Nils og Olof Sarri, som ud over kaffe med hjemmebag også har Lap Dånald, hvor de serverer renburgere.
Desuden driver de bådtrafikken på Laddjujaure.

Yderligere oplysninger og billeder kan findes her:
www.topoflappland.se klik på Lap Dånald og kif også på de dejlige billeder fra både vinter og sommer.

på vej mod laddjujaure

Klar til afgang - kaffen venter forude

Kebnekaise-massivet i det fjerne

Udsigt til markante fjelde på turen

på vej mod laddjujaure

Halvvejs

Udsigt

kebnekaisemassivet

Målet nået - snart er kaffen klar

Kebnekaise-massivet

Tranerödsmossen - Grindhus fälad

Tranerödsmossen og Grindhus fälad
Disse er beliggende på vejen mellem Ljungbyhed og Klåveröd.

Her var vi også i foråret -07. Denne gang var vi her kun for en enkelt overnatning, hvorfor det blot blev til en hurtig tur dels gennem mosen, hvor vi kunne konstatere, at tranebærene var godt på vej og derefter var vi en hurtig tur ovre på den anden side af vejen ved Grindhus Fälad, som jeg har jeg fundet ud af hdet hedder. Det er et græsningsområde, hvorfor der er en herlig forårs- og forsommerflora. Her i slutningen af juli var der ikke mange blomster tilbage.

For et kig på vores besøget i Grindhus Fälad i foråret kig her.