Vores årlige sommertur til Sverige blev i år på 50 dage, nemlig fra den 9. juli til den 27. august. Via menuen herunder kan du komme direkte til specialsiderne. Du kan også se en kort gennemgang - i kronologisk orden - af af vores oplevelser på årets tur herunder, |
||||||
|
||||||
Turen blev jo på mange måder præget af det der motorproblem, som afholdt os fra at køre alt for langt ud/ind i landskabet af de derværende ofte knap så gode veje. Og så oplevede vi det pudsige, at da vi så drog sydpå, så blev det koldere og koldere, og vi oplevede så også det voldsomme regnvejr, den 17/8 og så oven i købet på vej sydpå ad E6. Det var voldsomt og gav da også nogle gevaldige oversvømmelser i området.
|
||||||
Vi startede endnu en gang årets tur med et besøg i området ved Måryd, da vi dagen efter skulle på det sædvanlig besøg hos datter, svigersøn og barnebarn i København. Turen hertil fremgår af Rutekort kort 1 grøn markering 9-10/7. |
||||||
Efter besøget i København gik turen så nordpå. Vi var lidt spændte på, hvordan situationen på pladsen var i år. Sidste år gik der på pladsen rygter om, at kommunen overvejede at indføre en eller anden form for afgift for at benytte pladsen, hvilket ikke ville være urimeligt, da der jo både er mulighed for at tanke vand, tømme spildevand og komme af med affaldsposen. Vi fandt heldigvis et sted i skyggen, da temperaturen var ganske høj til trods for, at vi først var fremme ved 19-tiden. Her havde vi forøvrigt et ganske sjov oplevelse, som du kan se mere om under Andre oplevelser. Turen hertil kan du se på Rutekort kort 1 og Rutekort kort 2 rød markering 11-12/7. |
||||||
Men vi skulle videre og dagen efter fortsatte vi så nordpå til vores overnatningssted ved Kölån. Også en plads der bliver flittigt benyttet til overnatning. Se turen på Rutekort kort 2 og Rutekort kort 3 grøn markering 12-13/7. |
||||||
Vi fortsatte vores færd nordover. Men så skulle det bare ikke være. Man var i fuld gang med nogle gevaldige vejprojekter. Hele tre nye broer var under opførelse til erstatning for de eksisterende. Dette havde kostet vores foretrukne plads livet og også forårsaget ganske voldsomme ødelæggelser i det meget følsomme område. Så vi fortsatte og fandt så bare et andet sted at tilbringe natten, inden vi så ville fortsætte videre nordpå mod næste mål Se etapen på Rutekort kort 4 rød markering 13-14/7. |
||||||
Så blev det dagen (14/7), hvor det 11 km lange vejarbejde forårsagede det omtalte motorproblem. Det første stykke var blot med afskrællet asfalt. Det er til at køre på. Men så kom der et langt stykke, hvor man kørte i et 20 cm tykt lag af store skærver, hvilket forårsagede problemet med motoren. Så her blev det så til en overnatning hos OK i Föllinge, da vi fik en akut værkstedstid den følgende dag kl. 8. Se Rutekort kort 4 grøn markering 14-15/7. |
||||||
Vi forlod Föllinge efter endt værkstedsbesøg, og via en omvej for at undgå resten af det famøse vejarbejde satte vi kursen mod Vildmarksvägen, endnu et af vores toplistede steder. Her tilbragte vi så en uges tid, der blev brugt til flere dejlige ture i dette herlige fjeldområde, hvor der stadig lå en del sne rundt omkring, hvilket betyder masser af vand i elven. Her oplevede vi, hvordan man går tur i fjeldet på den moderne måde - se det her.
Se Rutekort kort 4 og Rutekort kort 5 - rød markering 15-21/7
|
||||||
Men vi skulle jo videre nordpå. Næste mål var Silvervägen - vej 95. På turen blev det også til et kulturindslag, da vi i Hemavan tilfældigt fandt et såkaldt Kulturminne. Dette kan du se mere om her. Rutekort kort 5 grøn markering 21-23/7.
|
||||||
Efter et par dages ophold ved Umbukta og en dejlig tur i området fortsatte vi vores færd nordpå af E6 til vi nåede afvisningen mod den svenske grænse. Herfra får man så nærmest forærende den flotte tur op gennem den fantastiske Junkerdal med de dybe dale og høje fjelde, indtil man når op over trægrænsen, og det blide svenske fjeldlandskab folder sig ud for ens øjne. Herligt afslappende efter de voldsomme nærmest klaustrofiske norske fjeldlandskaber. Vi kørte ad Silvervägen frem til vores foretrukne overnatningssted på disse kanter. En stor plads i nærheden af Vejstationen ved Mierkenis. Vi opholdt os på Silvervägen i en lille uge, som blev brugt til flere herlige ture. Bl.a. fik jeg opfyldt et længe næret ønske, hvilket kan du se mere om her. Rutekort kort 5 og Rutekort kort 6 - rød markering 23-29/7
|
||||||
Efter det knap ugelange ophold på Silvervägen i pragtfuldt højsommervejr, fortsatte vi videre nordpå. I udkanten af Fauske oplevede vi et stop i trafikken på grund af et - set med vores øjne - lidt usædvanligt vejarbejde. Det er mere besærligt, når vejkanterne står på højkant! Igen gik turen gennem Norge ad E6 inkluderende den ca 1/2 time lange færgeoverfart mellem Bognes og Skarberget til Narvik og derfra videre ad E10 til Abiskoområdet. Her var vejret ikke helt så godt, så det blev kun til en enkelt tur med udgangspunkt i Trafikverkets rasteplads ved Pessisjåhka, inden vi fortsatte. Det er første gang, vi har gjort så lidt i dette dejlige område. Men vejret og så det der med motoren har nok gjort os lidt stressede. Rutekort kort 6 - grøn markering og rød markering (29-31/7)
|
||||||
Vi fortsatte nu mod syd via Kiruna og Gällivare til endnu et af vores foretrukne besøgsområder nemlig Sveaskogs Ekopark Leipipir. Det er et skønt område at vandre rundt i. Her er mange spændende landskabsformer. Her er gammel skov, høje åse, masser af søer og flade moser og enge. Her fik jeg forøvrigt endnu engang pillet ved det der fordømte stik til cylinder 2. Det blev surret godt fast med ståltråd, hvilket skulle vise sig at holde resten af turen. Men det kunne vi jo ikke vide på forhånd, hvorfor vi fortsat kørte sydpå uden de store svinkeærinder. Og så er vejret blevet rigtig godt igen. Rutekort kort 6 - grøn markering (dag 31/7-3/8)
|
||||||
Efter nogle dages ophold i Leipipir fortsatte vi sydover. Næste stop blev ved den dejlige plads ved Luleälv, som vi i mange år har kaldt "Costa del Luleälv" mellem Porjus og Jokkmokk. På turen benyttede vi naturligvis lejligheden til en kop kaffe mm i LaponiaPorten i Porjus.
Rutekort kort 6 - rød markering 3-4/8
|
||||||
Vi syntes vi trængte til et frisk bad. Det ved vi, at vi kan få ved vores plads mellem søerne Hornavan og Kakel ikke så langt fra Arjeplog, hvor der er nogle rigtig dejlige sandstrande. Så det blev så næste mål. I dette område - kaldet Åsen - er der også mange muligheder for gode traveture, hvilket vi da også benyttede os af. Rutekort kort 6 og Rutekort kort 7 - grøn markering 4-7/8
|
||||||
Da bilen åbenbart fungerede ganske godt, besluttede vi at køre via Vildmarksvägen på vores videre færd sydpå. Af bekvemmeligheds hensyn valgte vi at dele etapen i 2, så det blev også lige til et overnatning lidt syd for Vilhelmina, inden vi atter var på Vildmarksvägen. Her var der virkelig sket noget med sneen siden vi var her sidst. Det blev så til endnu nogle dejlige ture i dette område. Rutekort kort 7 - rød og grøn og rød markering 7-11/8
|
||||||
Efter dette andet ophold på Vildmarksvägen brugte vi så et par dage til at køre et godt stykke længere mod syd. Herfra kørte vi så via Lillhärdal mod Älvdalen, hvor vores næste mål - Rotensugnet - befandt sig. Her blev der spist blåbær, kigget på det imponerende høje og snævre vandfald og den gamle sliske fra tømmerflådningens dage samt gået en tur i området. Rutekort kort 7 og Rutekort kort 8 - grøn, rød og grøn markering
|
||||||
Turen gik videre sydpå ad vej 70, hvor vi så havde en overnatning, inden vi fortsatte mod næste mål, Ekoparken Malingsbo, hvor det også blev til en dukkert i søen. Bagefter kunne vi - og de andre på pladsen - nyde en flot solnedgang over søen. På vejen hertil sørgede vi naturligvis for at gøre holdt i Norberg, så vi kunne bevare traditionen om et besøg i Elsa Andersons Konditori. Rutekort kort 8 og Rutekort kort 9 - rød og grøn markering 14-16/8 |
||||||
Fra Malingsbo gik turen så til Knuthöjdsmossen lige i udkanten af Hällefors. Det er et fascinerende område at besøge. Rutekort kort 9 - rød markering 16/8 |
||||||
Efter en dejlig tur i Knuthöjdsmossen fortsatte vi så til Gullspång, hvor det også blev til et besøg ved en restaureret fisketrappe i Gullspångälven, der løber lige i udkanten af byen, og som den dejlige overnatningsplads lige lige ned til. Rutekort kort 9 - rød markering 16-17/8 |
||||||
Herfra gik turen så til Järavallen, hvor vi også har været nogle gange. Også her blev det til en god tur med bl.a. en flot regnbue over en af områdets søer. Rutekort kort 10 og Rutekort kort 11 - grøn markering 17-19/8
|
||||||
Så blev det atter tid til et familiebesøg i København, hvorefter vi besluttede at tage en tur til Öland. På turen mod Brösarp blev det til et spændende besøg i et gammelt stenbrud- Dalby stenbrott - i nærheden af Dalby, der nu er naturreservat. På vejen havde vi en overnatning i nærheden af Brösarp. Rutekort kort 11 - grøn og rød markering 20-21/8
|
||||||
Fra Brösarp gik turen så mod Öland, hvor vi startede med at køre op på nordspidsen af øen. Oppe på den nordlige del af øen blev det så til et par dejlige ture. Rutekort kort 11 - rød markering 21-23/8 |
||||||
Så kørte vi en tur ned i den modsatte ende af øen. Her blev det så til nogle ture dels på Stora Alvaret og dels ude ved kysten. Se turene her: Rutekort kort 11 - grøn og rød markering 23-26/8 |
||||||
Efter denne spontane Ölandstur fik vi så ændret vores færgebillet og drog mod Ystad. På vejen mod Ystad havde vi så en enkelt overnatning ved Brösarps S:a Backer, hvor vi også fik en flot solnedgang bag bakkerne. Det blev også til en lille tur på stranden lidt udenfor Ystad, inden vi linede op på kajen og ventede på at komme ombord på færgen. Rutekort kort 11 - grøn og rød markering 26-27/8 |
||||||
Efter en stille og rolig overfart varede det ikke længe, før Bornholm dukkede op i horisonten,
|
||||||
Som sædvanlig kan du læse mere og se flere billeder fra vores ture og oplevelser ved at bruge de fem links herunder.
|
||||||
Copyright © 2014 HUMLEDAL. All rights reserved |