HomeRejsedagbøgerVærd at seSverigeCampingBornholmFotoalbumGallerietGolden People StoriesKommentarLinksSitemap

 

SOMMERTUREN 2014

Vores årlige sommertur til Sverige blev i år på 50 dage, nemlig fra den 9. juli til den 27. august.
Den blev lidt kortere, end vi egentlig havde planlagt, da vi ret tidligt på turen fik nogle motorproblemer.
Allerede den 14/7, i forbindelse med passage af et 11 km langt vejarbejde, meddelte en rød advarselslampe på instrumentbrættet, at den
- igen - var gal med styringen af dieseltilførslen til motoren.
Vi har før haft samme problem, hvor vi fik det repareret i Arjeplog.
Nu blev det så en OK-tank med tilhørende værksted i Föllinge, der fik til opgave at løse problemet.
Desværre holdt reparationen ikke.
Vi havde på resten af turen stadig problemer med indsprøjtningen til cylinder 2, indtil jeg selv løste problemet - efter mange forskellige forsøg - med noget ståltråd.
Derfor den lidt afkortede tur, da vi til sidst valgte at drage hjemad, inden det blev rigtig problematisk.
Men alligevel blev det da til godt 7300 km på de svenske veje.

Via menuen herunder kan du komme direkte til specialsiderne.
På linket Rutekort herunder kan du se, hvordan vi i år kom rundt på de svenske - og norske - veje.

Du kan også se en kort gennemgang  - i kronologisk orden - af af vores oplevelser på årets tur herunder,
men der er jo mere tekst og mange flere billeder på specialsiderne.
 

 

Naturoplevelser

Kultur

Andre oplevelser

Rutekort

 

Turen blev jo på mange måder præget af det der motorproblem, som afholdt os fra at køre alt for langt ud/ind i landskabet af de derværende ofte knap så gode veje.
Så det blev endnu engang et gensyn med mange af de gammelkendte og oftest ret let tilgængelige steder.
Men fordi man har været et sted en eller flere gange tidligere, er der jo i disse storladne landskaber jo oftest mulighed for at gå andre steder hen og se landskaberne fra en anden synsvinkel eller prøve en af de stier, som man andre år er gået forbi.
Vejrmæssigt har turen været rigtig flot. Vi havde flot højfjeldsvejr med masser af sol og usædvanlig høje varmegrader. Der var et døgn, hvor vi troede, at vi skulle opleve en svensk tropenat, men temperaturen snød lidt og dykkede helt ned på 18 grader i løbet af natten.

Og så oplevede vi det pudsige, at da vi så drog sydpå, så blev det koldere og koldere, og vi oplevede så også det voldsomme regnvejr, den 17/8 og så oven i købet på vej sydpå ad E6. Det var voldsomt og gav da også nogle gevaldige oversvømmelser i området.

 

 

Vi startede endnu en gang årets tur med et besøg i området ved Måryd, da vi dagen efter skulle på det sædvanlig besøg hos datter, svigersøn og barnebarn i København.
Her blev det til en god tur i dette dejlige - og meget besøgte - område.

Turen hertil fremgår af Rutekort kort 1 grøn markering  9-10/7.

     

 

Efter besøget i København gik turen så nordpå.
Det blev en lang køretur, der, som den plejer, endte i Gullspång på den meget benyttede plads i byen, hvor der som sædvanlig var mange nationaliteter repræsenterede.

Vi var lidt spændte på, hvordan situationen på pladsen var i år. Sidste år gik der på pladsen rygter om, at kommunen overvejede at indføre en eller anden form for afgift for at benytte pladsen, hvilket ikke ville være urimeligt, da der jo både er mulighed for at tanke vand, tømme spildevand og komme af med affaldsposen.
Men alt var ved det gamle, så det var bare at finde sig en plads.

Vi fandt heldigvis et sted i skyggen, da temperaturen var ganske høj til trods for, at vi først var fremme ved 19-tiden.

Her havde vi forøvrigt et ganske sjov oplevelse, som du kan se mere om under Andre oplevelser.

Turen hertil kan du se på Rutekort kort 1 og Rutekort kort 2 rød markering 11-12/7.

     

Men vi skulle videre og dagen efter fortsatte vi så nordpå til vores overnatningssted ved Kölån.

Også en plads der bliver flittigt benyttet til overnatning.

Se turen på Rutekort kort 2 og Rutekort kort 3 grøn markering 12-13/7.

     

 

Vi fortsatte vores færd nordover.
Vi havde planlagt, at vi skulle tilbringe nogle dage på Flatruet, hvor vi dels ville kigge efter blomstrende gøgeurter og anden spændende flora og dels trave lidt rundt i den dejlige natur.

Men så skulle det bare ikke være. Man var i fuld gang med nogle gevaldige vejprojekter. Hele tre nye broer var under opførelse til erstatning for de eksisterende.

Dette havde kostet vores foretrukne plads livet og også forårsaget ganske voldsomme ødelæggelser i det meget følsomme område.

Så vi fortsatte og fandt så bare et andet sted at tilbringe natten, inden vi så ville fortsætte videre nordpå mod næste mål

 Se etapen på Rutekort kort 4 rød markering 13-14/7.

     

 

Så blev det dagen (14/7), hvor det 11 km lange vejarbejde forårsagede det omtalte motorproblem.

Det første stykke var blot med afskrællet asfalt. Det er til at køre på. Men så kom der et langt stykke, hvor man kørte i et 20 cm tykt lag af store skærver, hvilket forårsagede problemet med motoren.

Så her blev det så til en overnatning hos OK i Föllinge, da vi fik en akut værkstedstid den følgende dag kl. 8.

Se Rutekort kort 4  grøn markering 14-15/7.

     

 

Vi forlod Föllinge efter endt værkstedsbesøg, og via en omvej for at undgå resten af det famøse vejarbejde satte vi kursen mod Vildmarksvägen, endnu et af vores toplistede steder.

Her tilbragte vi så en uges tid, der blev brugt til flere dejlige ture i dette herlige fjeldområde, hvor der stadig lå en del sne rundt omkring, hvilket betyder masser af vand i elven.

Her oplevede vi, hvordan man går tur i fjeldet på den moderne måde - se det her.

 

Se Rutekort kort 4  og Rutekort  kort 5 - rød markering 15-21/7

 

     

 

Men vi skulle jo videre nordpå. Næste mål var Silvervägen - vej 95.
På grund af de geografiske forhold, er det meget lettere og hurtigere at komme fra Vildmarksvägen til Silvervägen ved at køre gennem Norge.
Det ville så samtidig give os mulighed for at besøge området ved Umbukta tæt på den norsk/svenske grænse.

På turen blev det også til et kulturindslag, da vi i Hemavan tilfældigt fandt et såkaldt Kulturminne. Dette kan du se mere om her.

Rutekort kort 5  grøn markering 21-23/7.

 

 

Efter et par dages ophold ved Umbukta og en dejlig tur i området fortsatte vi vores færd nordpå af E6 til vi nåede afvisningen mod den svenske grænse.

Herfra får man så nærmest forærende den flotte tur op gennem den fantastiske Junkerdal med de dybe dale og høje fjelde, indtil man når op over trægrænsen, og det blide svenske fjeldlandskab folder sig ud for ens øjne. Herligt afslappende efter de voldsomme nærmest klaustrofiske norske fjeldlandskaber.

Vi kørte ad Silvervägen frem til vores foretrukne overnatningssted på disse kanter. En stor plads i nærheden af Vejstationen ved Mierkenis.

Vi opholdt os på Silvervägen i en lille uge, som blev brugt til flere herlige ture. Bl.a. fik jeg opfyldt et længe næret ønske, hvilket kan du se mere om her.

Rutekort kort 5 og Rutekort kort 6 - rød markering 23-29/7

 

     

 

Efter det knap ugelange ophold på Silvervägen i pragtfuldt højsommervejr, fortsatte vi videre nordpå.

I udkanten af Fauske oplevede vi et stop i trafikken på grund af et - set med vores øjne - lidt usædvanligt vejarbejde. Det er mere besærligt, når vejkanterne står på højkant!

Igen gik turen gennem Norge ad E6 inkluderende den ca 1/2 time lange færgeoverfart mellem Bognes og Skarberget  til Narvik og derfra videre ad E10 til Abiskoområdet.

Her var vejret ikke helt så godt, så det blev kun til en enkelt tur med udgangspunkt i Trafikverkets rasteplads ved Pessisjåhka, inden vi fortsatte.

Det er første gang, vi har gjort så lidt i dette dejlige område. Men vejret og så det der med motoren har nok gjort os lidt stressede.

Rutekort kort 6 - grøn markering og rød markering (29-31/7)

 

     

 

Vi fortsatte nu mod syd via Kiruna og Gällivare til endnu et af vores foretrukne besøgsområder nemlig Sveaskogs Ekopark Leipipir.

Det er et skønt område at vandre rundt i. Her er mange spændende landskabsformer. Her er gammel skov, høje åse, masser af søer og flade moser og enge.
 Desværre er området lidt forsømt, især hvad angår markering af de mange stier i området.

Her fik jeg forøvrigt endnu engang pillet ved det der fordømte stik til cylinder 2. Det blev surret godt fast med ståltråd, hvilket skulle vise sig at holde resten af turen. Men det kunne vi jo ikke vide på forhånd, hvorfor vi fortsat kørte sydpå uden de store svinkeærinder.

Og så er vejret blevet rigtig godt igen.

Rutekort kort 6 - grøn markering (dag 31/7-3/8)

 

     

 

 

Efter nogle dages ophold i Leipipir fortsatte vi sydover.

Næste stop blev ved den dejlige plads ved Luleälv, som vi i mange år har kaldt "Costa del Luleälv" mellem Porjus og Jokkmokk.

På turen benyttede vi naturligvis lejligheden til en kop kaffe mm i LaponiaPorten i Porjus.

 

Rutekort kort 6 - rød markering 3-4/8

 

     

 

Vi syntes vi trængte til et frisk bad. Det ved vi, at vi kan få ved vores plads mellem søerne Hornavan og Kakel ikke så langt fra Arjeplog, hvor der er nogle rigtig dejlige sandstrande. Så det blev så næste mål.

I dette område - kaldet Åsen - er der også mange muligheder for gode traveture, hvilket vi da også benyttede os af.
Området består af en skovebevokset halvø delt op af mange søer samt nogle øer forbundne med gangbroer.

Rutekort kort 6  og Rutekort kort 7 - grøn markering 4-7/8

 

     

 

Da bilen åbenbart fungerede ganske godt, besluttede vi at køre via Vildmarksvägen på vores videre færd sydpå. Af bekvemmeligheds hensyn valgte vi at dele etapen i 2, så det blev også lige til et overnatning lidt syd for Vilhelmina, inden vi atter var på Vildmarksvägen.

Her var der virkelig sket noget med sneen siden vi var her sidst.

Det blev så til endnu nogle dejlige ture i dette område.

Rutekort kort 7 - rød og grøn og rød markering 7-11/8

 

     

Efter dette andet ophold på Vildmarksvägen brugte vi så et par dage til at køre et godt stykke længere mod syd.
Det blev til en ganske lang tur med et par overnatninger undervejs, først ved Språnghällan syd for Hammerdal på vej 344 og senereved Över Randsjön på vej 84 et stykke nord for Sveg.

Herfra kørte vi så via Lillhärdal mod Älvdalen, hvor vores næste mål - Rotensugnet - befandt sig.

Her blev der spist blåbær, kigget på det imponerende høje og snævre vandfald og den gamle sliske fra tømmerflådningens dage samt gået en tur i området.

Rutekort kort 7 og Rutekort kort 8 - grøn, rød og grøn markering
11-14/8

 

     

 

Turen gik videre sydpå ad vej 70, hvor vi så havde en overnatning, inden vi fortsatte mod næste mål, Ekoparken Malingsbo, hvor det også blev til en dukkert i søen. Bagefter kunne vi - og de andre på pladsen - nyde en flot solnedgang over søen.

På vejen hertil sørgede vi naturligvis for at gøre holdt i Norberg, så vi kunne bevare traditionen om et besøg i Elsa Andersons Konditori.

Rutekort kort 8 og Rutekort kort 9 - rød  og grøn markering 14-16/8

     

Fra Malingsbo gik turen så til Knuthöjdsmossen lige i udkanten af Hällefors.

Det er et fascinerende område at besøge.

Rutekort kort 9  - rød markering 16/8

     

Efter en dejlig tur i Knuthöjdsmossen fortsatte vi så til Gullspång, hvor det også blev til et besøg ved en restaureret fisketrappe i Gullspångälven, der løber lige i udkanten af byen, og som den dejlige overnatningsplads lige lige ned til.

Rutekort kort 9 - rød markering 16-17/8

     

Herfra gik turen så til Järavallen, hvor vi også har været nogle gange.

Også her blev det til en god tur med bl.a. en flot regnbue over en af områdets søer.

Rutekort kort 10 og Rutekort kort 11 - grøn markering 17-19/8

 

     

 

Så blev det atter tid til et familiebesøg i København, hvorefter vi besluttede at tage en tur til Öland.

På turen mod Brösarp blev det til et spændende besøg i et gammelt stenbrud- Dalby stenbrott - i nærheden af Dalby, der nu er naturreservat.

På vejen havde vi en overnatning i nærheden af Brösarp.

Rutekort kort 11 - grøn og rød markering 20-21/8

 

     

Fra Brösarp gik turen så mod Öland, hvor vi startede med at køre op på nordspidsen af øen.
Her fik vi så fra vejen (vej 136) endnu en gang det sjove syn med kamelerne, der vandrede rundt ude på alvaret.

Oppe på den nordlige del af øen blev det så til et par dejlige ture.

Rutekort kort 11 - rød markering 21-23/8

     

Så kørte vi en tur ned i den modsatte ende af øen.

Her blev det så til nogle ture dels på Stora Alvaret og dels ude ved kysten. Se turene her:

Rutekort kort 11 - grøn og rød markering 23-26/8

     

Efter denne spontane Ölandstur fik vi så ændret vores færgebillet og drog mod Ystad.

På vejen mod Ystad havde vi så en enkelt overnatning ved Brösarps S:a Backer, hvor vi også fik en flot solnedgang bag bakkerne.

Det blev også til en lille tur på stranden lidt udenfor Ystad, inden vi linede op på kajen og ventede på at komme ombord på færgen.

Rutekort kort 11 - grøn og rød markering 26-27/8

     

 

Efter en stille og rolig overfart varede det ikke længe, før Bornholm dukkede op i horisonten,
og vi kunne se enden på en lang og dejlig tur.

 

 

 

Som sædvanlig kan du  læse mere og se flere billeder fra vores ture og oplevelser ved at bruge de fem links herunder.
Kategoriseringen er subjektiv, hvorfor det anbefales at kigge på dem alle sammen.
Måske finder du  noget, som vækker din nysgerrighed og som du måske også kunne tænke dig at se og opleve.
Alle de steder, vi har besøgt, er også lagt ind i skemaerne på siden Seværdigt under de respektive landskabsnavne.
Vælg det ønskede landskabsnavn, og find den ønskede lokalitet i navnelisterne.

Naturoplevelser

Kultur

Andre oplevelser

Rutekort

 

Copyright © 2014 HUMLEDAL. All rights reserved