HomeRejsedagbøgerVærd at seSverigeCampingBornholmFotoalbumGallerietGolden People StoriesKommentarLinksSitemap

SOMMERTUREN 2010

Herunder kan du læse en kort gennemgang af vores sommertur i år.
Du kan også vælge at hoppe direkte til en af specialsiderne ved at bruge linkene herunder

Naturreservater
Ekoparker

Kultur

Flot natur

Vandfald
og andet vand

Andre oplevelser

Öland

I år havde vi droppet vores sædvanlig forårstur til Öland. Vi syntes vi havde set de samme gøgeurter i flere år, hvorfor vi i år gerne ville se dem, vi ellers kun har set i uudsprungen tilstand. Derfor tog vi lidt senere afsted hjemmefra - slutningen af juni, og det var en god disposition.
Vi blev mødt af et sandt blomsterflor på de forskellige lokaliteter, vi besøgte. Det var bare pragtfuldt. Da vi var mættede med indtryk, forlod vi Öland og drog videre nordpå. På grund af hedebølgen først i juli måned kørte vi hurtigt op mod Lapland, dog med nogle besøg forskellige steder på vejen nordpå.
Så blev det ellers til ture rundt i Lapland eller Sápmi, som samerne kalder det, helt frem til slutningen af august, hvor vi rendte ind i en periode med kolde nætter og ustabilt vejr. Især de kolde nætter kombineret med, at vores varmeovn stod af, fik os til at vende næsen sydpå og forlade de nu gulnende birketræer i det nordsvenske.
Vejret blev ikke meget varmere, men vi fik da nogle gode oplevelser på turen ned gennem Sverige,
Vi besluttede at aflægge Öland endnu et besøg, for også at se øen i eftersommeren. Her var vejret forøvrigt rigtig flot.
Men vores tur var blevet noget kortere end oprindelig planlagt og vi var vel også godt mættede med indtryk og oplevelser.
Årets tur blev afsluttet med et gensyn med det dejlige område omkring Haväng mellem Kivik og Brösarp, inden vi tog til Ystad og med færgen tilbage til Bornholm.

Så på grund af varmen i det sydsvenske i starten af turen og det kølige vejr i Lappland i slutningen, er der mange af de svenske landskaber, der ikke har haft fornøjelsen af vores besøg i år. Det må vi så rette op på næste år.
Du kan se alle de besøgte steder i oversigterne under Seværdigt, hvor årets besøg er markeret med gult.

Vi lagde ud med et par dage i Skrylle-området - et pragtfuldt område at trave rundt i.

Så gjaldt det Öland, som vi opholdt os på i den sidste uge af juni. Her var både bunker af orkidéer, og Neptuni åkrar lyste blåt.

På vejen videre nordpå besøgte vi Drags Udde i Småland og Jacobshöjden i området ved Grövelsjön.

Videre nordpå over Flatruet - dette pragtfulde landskab, hvor vi bl.a. oplevede samernes indfangning af rener med henblik på mærkning af årets kalve,,og gik nogle dejlige ture.

Næste stop var Stekenjokk-området, hvor det også blev til nogle gode ture.

Vi kørte videre nordpå, besøgte Ekopark Jovan i nærheden af Storuman, Ekopark Storklinten i nærheden af Boden og Ekopark Leipipir i nærheden af Gällivare.

Derefter mod Kiruna og Nikkaloukta og vores sædvanlige tur til Laddjujaure med de gode renburgere og den herlige kaffe med verdens smukkeste udsigt. Også Nikkaluoktas byfjeld blev besøgt.

Så en enkelt afstikker ind mod Rapadeltaet, som har stået på ønskesedlen i flere år.

Vi fortsatte via Kiruna op mod Abisko, hvor det bl. a blev til en herlig tur i Kerkevagge.
      Her begyndte det ustabile vejr.

Så vi kørte sydpå mod Arjeplog, hvor vi fik mange pragtfulde dage med mange gode oplevelser på vejen mellem Arjeplog og den norske grænse.

Videre sydpå med et besøg i Björnlandets Nationalpark.

Så indhentede det ustabile vejr os igen, og vi kørte ned mod sydsverige med et stop hos Görans konditori i Dorotea.

Og sandelig om det ikke blev til et besøg i Elsa Andersons konditori i Norberg.

Det var rart atter at komme til Öland, hvor solen skinnede, men stadig med de kølige nætter og en helt anden flora end i slutningen af juni.

Vi sluttede vores sommertur med et besøg ved Haväng, inden vi tog til Ystad og tog færgen hjem ca 3 uger før beregnet, men mættede med indtryk og oplevelser.

Læs mere om og se flere billeder af vores mange ture og oplevelser ved at bruge de seks links herunder.
Som sædvanlig er kategoriseringen subjektiv, hvorfor det anbefales at kigge på dem alle sammen.
Måske finder du noget, du selv kunne tænke dig at se og opleve.
Alle de steder, vi har besøgt er også lagt ind i skemaerne på siden Seværdigt under de respektive landskabsnavne.