|
||
|
||
Denne efterårsferie
var lidt af et eksperiment. Vi havde kigget på
vejrudsigter fra både det svenske og det norske
meteorologiske institut, og fundet ud af, at
nordmændene lovede ganske pænt vejr i området
omkring Bergen i efterårsferien. Så det var det,
der gjorde, at vi denne fredag stod op i de
tidlige morgentimer - kvarter over fem - for at
komme med den første færge fra Rønne mod
Ystad. |
||
Lige efter at vi havde passeret grænsen til Norge, var der er rasteplads. Her fandt vi ud af, at der var et vandfald, det sagde skiltningen i det mindste. Vi fik noget mere tøj på og gav os i vej. Vi fandt da også "vandfaldet", men vand var der nu ikke meget af på grund af tørken, men man kunne da godt forestille sig, hvordan det ville se ud f.eks. om foråret. |
|
|
|
|
Her er så det 46 m høje vandfald ! |
|
Selve rastepladsen var desværre ikke velegnet til overnatning, så vi fortsatte. Pludselig var der en afvisning til en seværdighed. Der stod blot "Berby 2 km". Vi drejede af. Berby viste sig at være en stor herregård, men lige over for opkørslen til herregården var der en kæmpestor P-plads delt på tværs af noget bevoksning. Helt ideelt til overnatning. Pudsigt nok viste det sig, at det vand, vi holder lige ved siden af, er det vand, der ikke var nede i vandfaldet. Åen hedder Ennån. |
|
Vores udsigt fra bilen |
|
|
Der et et ganske pragtfuldt skovområde i forbindelse med P-pladsen, så vi brugte de sidste timer med dagslys til en rask tur ind i skoven langs åen, som af og til breder sig ud og bliver næsten søagtig. På vores travetur fik vi denne flotte formation af sangsvaner at se. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Der var koldt i bilen, da vi slog øjnene op. Gasovnen blev tændt og vi lærte, at på denne årstid skal vi huske at anbringe bilen sådan, at den bliver varmet op af morgensolen - når der altså er nogen. Det var der nu, men vi holdt i skyggen af nogle høje graner, så den havde vi ikke megen fornøjelse af. Vi fortsatte vores tur i strålende solskin ad vej 22, en rigtig, rigtig flot vej, men bestemt ikke særlig hurtig. Den er utrolig kurvet både horisontalt og vertikalt. Vejforløbet er sådan, at man kører i slyngninger op ad fjeldet og så ned igen på den anden side også i slyngninger. Her ligger der så en by. Efter at have passeret gennem byen gentager historien sig så. Og det bliver bare ved og ved og ved.... Da vi havde passeret Halden skiftede vejret karakter og blev overskyet med lidt finregn. Af og til med lidt slud iblandet. Men det var korte byger, som vi hurtigt passerede. Vi kørte via Skredsmo og Oppdal ad vej 35 mod Hønefoss, og takket være en fin skiltning fandt vi vej 7 mod Gol. Indtrykket af turen er farver. Det er ubeskriveligt flot med alle de mange nuancer af gult fra birketræer, rødt fra ahorn og så kontrasten til de grønne nåletræer. Især den sidste del af turen mod Gol var flot med fantastiske vuer med høje fjeldsider overstrøet med gule pletter spejlende sig i vandet. Vi kiggede atter efter natkvarter, men Norge er vanskeligt på det område. Til den ene side flere hundrede meter høje lodrette fjeldsider og til den anden side vand. Det er pænt, men ikke særlig hensigtsmæssigt, når mans skal finde et sted at overnatte. Men endnu engang er vi heldige. Igen reddet af et seværdighedsskilt. Denne gang et meteorkrater. Vi drejede af, og så gik det ellers bare opad. Vi fandt også meteorkrateret med en informationsbygning om kraterets historie , men ingen mulighed for overnatning. |
||
Så vi kørte lidt nedad igen og fandt en vej ned mod en grusgrav, hvor der var mulighed for at parkere bilen. Medens dagslyset forsvandt begyndte sneen så småt at falde. |
|
|
|
|
Natkvarter ved meteorkrateret |
|
|
|
|
|
|
Vi vågnede til let
snefald, men da vi kom ned til landevejen igen
blev sneen til regn og der var ikke
antydning af sne nogen steder. Men efterhånden som
vi nærmede os Gol gik regnen efterhånden mere og
mere over i slud og sne. Vi fik at vide på en
tankstation i Gol, at der var faldet sne i fjeldet
i nat - og vi skal over Hardangervidda !! Det
bliver ganske interessant, måske skulle vi
alligevel have skiftet til vinterdæk ? |
||
|
Da vi passerede Torpo ville vi benytte lejligheden til at kigge på den gamle stavkirke. Sidst vi var her, var den under restaurering, nu var den bare lukket. Turistsæsonen er forbi.
|
|
Vi fortsatte mod Geilo. Der bliver mere og mere sne og vejen bliver mere og mere sneglat, trafikken snegler afsted, vi så flere bilister i færd med at montere snekæder !! Men vi fortsatte ufortrøvent op mod Hardangervidda. Det var glat, men vi kom da både fremad og opad. |
|
|
|
Da vi nåede op i højderne forsvandt sneen og der var faktisk fuldstændig bar vej. |
|
Der var rigtig godt koldt udenfor bilen, så det blev kun til nogle få hurtige stop, for at tage nogle billeder af dette kolde landskab, der i denne belysning virker ret så ugæstfrit. |
|
|
|
Turen ned fra
Hardangervidda mod Eidfjord er fanstastisk. |
|
|
||
Så nærmede tiden sig atter for at finde et sted at overnatte, og endnu engang var heldet med os. Efter at have studeret kortet og fundet ud af, at chancerne nok var størst omkring byen Buer, ja så viste det sig, at der ved Buer også var en afvisning til Buerbræen, hvor der også var nogle P-pladser. Så det bliver natkvarter med udsigt til bræ til den ene side og flotte fjelde til den anden. Hvad mere kan man forlange. |
|
|
|
Efter at
bilen varparkeret for natten gik vi en tur ind mod
bræen. |
|
Skiltet på billede viser hvor bræen nåede til for ca 100 år siden. |
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
Vi forlod vores bræ og kørte tilbage gennem Buer og til Odda og videre langs vestsiden af Sørfjorden. Den virker knap så frodig som østsiden, det har nok noget at gøre med klima og lys, men her var der dog også mange frugttræer. Vejen er smal, sine steder meget smal, reelt vel nok kun et spor. Men trafikken var sparsom. Vi nåede enden af vejen i Utme, hvorfra vi fortsatte ad vej 550 mod Jomsdal. |
|
|
|
|
Udsigt over Sørfjorden |
I Jomsdal endte vejen
på havnen. Vi benyttede lejligheden til at finde
ud af hvornår færgen sejlede, inden vi begav os på
vej mod næste mål. Vi havde læst os til, at man
fra Jomsdal kunne køre helt ind til
Folgefonnsbræen. |
||
|
Vi nåede dog op til enden af vejen, hvor der ligger en fjeldstation. |
|
Her er også et skianlæg, men det er kun i brug i sommerhalvåret. Det er formentlig umuligt at holde vejen sikker og farbar i vinterhalvåret, og da er der jo sikkert også mange andre steder at stå på ski. |
|
|
|
Vi fik en masse tøj på, og så gik vi op på bræen. |
|
Vi havde ikke været der ret længe, før vejret pludselig skiftede meget radikalt, fra solskin til snart en forrygende snestorm. Så vi fik travlt med at komme tilbage til bilen og påbegyndte nedkørslen. |
|
|
|
|
Her kommer snevejret |
|
Vi havde overvejet, at når vi nu havde betalt 50.- kr i bompenge, så kunne vi måske også finde et sted at overnatte, men vejret og klimaet var ikke just indbydende, så vi kørte tilbage til Jomsdal og havnen, hvor vi igen kunne afføre os vintertøjet. Faktisk sad vi i t-shirts udenfor bilen og fik noget mad, medens vi ventede på færgen. |
|
Færgelejet i Jomsdal |
|
|
|
||
|
Udsigt mod Jomsdal fra færgen |
|
Udsigt mod Tørviksbygd fra færgen |
|
|
|
Efter landgangen i
Tørviksbygd startede vi på den sædvanlige jagt på
et sted at overnatte, men det er altså svært, når
naturen på disse kanter ligger på mindst 1.sal
uden tilkørselsmuligheder. |
|
Tilsidst lykkedes det os dog også denne gang at finde et sted. Da vi havde fået os anbragt fik vi noget kaffe og et par solide norske boller med creme. Skal man sige noget positivt om norsk bagværk, så er det, at det sparer ganske gevaldigt på aftensmaden. Det er meget solidt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Endnu en kold morgen - det handler om at huske at anbringe ting, der ikke må fryse i køleskabet, da der bliver meget koldere udenfor køleskabet end indeni. Temperaturen i bilen har i nat været nede på -3 grader. Længe leve den lille gasovn, der gør morgenerne udholdelige. Dagen i dag skal så bruges til at bringe os frem mod Bergen og især øerne ud for Bergen. Det skal vise sig at være lidt af en opgave. Den første del af turen til Bergen var lige så flot som de foregående dages oplevelser, masser af farver og masser af tunneller. Den længste vi kørte i var godt 2 km lang, men med forskellige forsøg lykkedes det os at finde vej gennem, over og under Bergen og frem til vejen ud til øen Sotra.
Vi havde nok ventet os
nogle mere eller mindre vildsomme, vindblæste
Atlanterhavsøer med forpjusket og forblæst
vegetation. Og hvad oplevede vi så ? Det rene
"strandvejskvarter" med bunker af store, nye
villaer, luksussommerhuse, industrikvarterer og
den ene by efter den anden. Mange steder var
husene anbragt tilsyneladende fuldstændig planløst
i landskabet og uden hensyntagen til
naturen. |
||
|
|
På turen nordpå ad ørækken gjorde vi en afstikker ud til øen Turøy, som engang var en landbrugsø. |
|
|
|
|
Det virker lidt naturstridigt, det kan ikke have været de store udbytter, man har kunnet hente ud af disse klipper. Samtidig konstaterede vi, at der her, som et af de få steder, var mulighed for at finde natkvarter. |
|
Vi fortsatte ud ad ørækken, nåede Hellesøy, den sidste i rækken. Vendte bilen på den lille havn og returnerede samme vej, som vi var kommet. Vi fandt tilbage til Turøy og fandt da også et sted, hvor vi kunne overnatte |
|
|
|
|
Vores natkvarter på Turøy |
|
|
|
|
|
|
Endnu en kold morgen. Efter at bilen var blevet varmet op af gasovn og morgensolen og morgenmaden var indtaget, gik vi en tur på Turøy. |
|
|
|
Der var is på vandhullerne og den lidt fugtige jord var frosset, men ikke desto mindre fandt vi da noget blomstrende purpurlyng. |
|
Vi var tilbage ved
bilen igen ved middagstid, og forlod så Turøy og
kørte sydpå via Sotra og gennem Bergen - denne
gang uden problemer - med kurs mod Stavanger ad
E39. |
|
|
|
Vi fik noget kaffe og noget at spise i færgens salon, inden vi gik udenfor og brugte resten af den lille times sejltid til at nyde solen og betragte landskabet. Blandt andet fik vi lige et glimt af Folgefonnbræen. |
|
Sejladsen var overstået og vi nåede til Sandviksvåg, som heller ikke er andet end et færgeleje, hvor en masse biler ventede på at komme den modsatte vej. |
|
|
|
||
|
Dagen lakker mod enden og vi skal igen finde et sted at overnatte. Denne gang er vi heldige. I Fjernagel er der en bare lige en vej ud mod kysten. Det viser sig, den fører ud til en lille havn og et antenneanlæg, men der er også en lille sidevej til en lille grusgrav, og det bliver så vores natkvarter. |
|
Vi gik en lille tur i området og nød det helt fantastiske aftenlys, der farvede hele landskabet i et rødt skær. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Billederne siger vel noget om, at vi har oplevet endnu en kold nat. |
|
Solen hjalp gasovnen med opvarmningsarbejdet, skønt den - solen altså - desværre blev generet af en tiltagende mængde skyer. |
|
|
|
Ved 11-tiden forlod vi dette dejlige sted, og kørte gennem et landskab, der havde mere svensk end norsk karakter. Ingen store, mørke fjelde, men bløde runde bakker. I første omgang kørte vi videre mod Stavanger, men i Våg forlod vi E39 og fortsatte af E134 mod Oslo og nu blev landskabet igen rigtig norsk med serpentineveje, dybe slugter og høje fjeldsider. |
|
|
|
|
Hvis man kigger godt efter, kan man se tunnelåbningen midt i billedet lige over trætoppene |
|
|
|
Vi kørte over Haukelifjell. En kold omgang. Der lå en del sne, men selve vejen var stort set snefri. |
|
Dagen lakkede mod enden og vores planer om at nå ned i nærheden af Kongsberg, måtte vi opgive. I stedet satsede vi på at finde natkvarter på nogle sideveje i nærheden af Åmot. Det lykkedes at finde et lille skovspor med lidt spredt sne i nærheden af en lille tilfrossen sø. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Så skal vi i gang med, hvad der skulle vise sig at blive den sidste dag i denne ferie, men derom senere. Det har sneet lidt i løbet af natten, og det har været koldt. Så vi vågnede tidligt, hvilket så også betød, at vi kom tidligere afsted fra dette iøvrigt ganske udmærkede overnatningssted, som vi forøvrigt forlod i snevejr. |
|
|
|
|
|
||
|
|
|
Vi havde sat næsen op
efter måske at kunne få den flotte Heddal
stavkirke at se med sne på. |
||
Men da vi kom til Heddal, var der ikke antydning af sne. |
|
|
|
Bbare ganske almindeligt efterår, men med nogle flotte farver. |
|
Vi fortsatte vores tur
mod Oslo. Mellem Kongsberg og Drammen begyndte det
så småt at sne og videre frem vekslede det mellem
finregn, sne og gråvejr. Vi havde regnet med -
ifølge kortet, at skulle hele vejen ind gennem
Oslo, men lidt vest for Drammen var der pludselig
en afvisning mod E6 og Göteborg. Og så skal jeg
love for, at vi fik at se, hvad man kan præstere
af vejanlæg i Norge. Igen med flere tunneller, den
længste på over 7 km. Dennne lange tunnel førte os
faktisk tværs over eller rettere under
Oslofjorden.
Vi havde satset
på en overnatning, men det så ud som det
sneede både ude ved kysten og længere inde i
landet. Snevejret tog til, så vi tog en rask
beslutning og satsede på at køre igennem til
København og tage natfærgen hjem til Bornholm.
Dagen efter fik vi bekræftet, at det var godt vi gjorde, som vi gjorde. I de områder vi havde tænkt os at overnatte, havde man målt ned til -15 grader og op til 50 cm sne, så vi var godt tilfredse med, at vi bare var taget hjem. |
||
|
|
|
|
||
|
|
|
Copyright © 2011 HUMLEDAL. All rights reserved |