|
|||||
|
|
|
|
DAG 1 - 30/6 |
|
|
|
Den første dag starter jo altid med sejladsen fra Rønne til Ystad. |
|
Hurtigfærgen 'Villum Clausen' på vej ud af Rønne havn |
|
|
|
||
|
Et sådant viste sig på vejen mellem Skövde og Mariestad. En henvisning til et Kvarnstensbrott med aner tilbage til middelalderen. |
|
Et af de åbne brud |
|
|
Vi havde kørt længe, og her var muligheden for at få strakt benene. |
|
|
|
|
En af minegangene |
Vi nåede Gullspång ved 21.30-tiden efter godt 430 km og parkerede bilen sammen med de tre-fire andre, der holdt der i forvejen |
|
|
|
Pladsen i Gullspång |
|
DAG 2 - 1/7 |
|
|
Også en køredag.
Vi forlod Gullspång ved middagstid og
fortsatte nordpå. Trafikken omkring Mora og
Orsa var - som sædvanlig - ganske tæt, men vi
kom da igennem og fortsatte mod Sveg, hvor
solen brød igennem efter en lidt overskyet
dag. |
|
|
|
|
Vemdalen |
|
||
|
|
|
DAG 3 - 2/7 |
|
|
Trediedagen er
også en køredag. Efter et kort indkøbsophold i
byen Vemdalen fortsatte vi op over
Vemdalskalet til en hyggelig lille tidligere
sæterhytte - Torrvallen -nu med kaffeservering
med lækkert hjemmebag. Men det var der dels
ikke tid til og tidspunktet var heller ikke
det rette til blødt brød. |
||
|
Men stedet er også leveringsdygtig i nogle herlige røgede foreller (fjeldørreder) og sådan en skulle lige med i køleskabet. Det er herlig frokostmad rullet ind i tunnbrød. |
|
En røget forel fra Torrvallen |
|
|
|
||
|
Vi fandt et skovspor, der førte op på et højdedrag, hvorfra vi havde den herligste udsigt ud over dalen og med masser af blomster lige uden for bilen bl.a.Fjeldturten med den pragtfulde blå farve. I dag blev det til små 280 km. |
|
|
|
|
|
||
Blomstrende Fjällturt |
|
Pladsen i Ströms Vattudal |
|
|
|
DAG 4 - 3/7 |
|
|
|
Herlig morgen, morgenmad udendøre i pragtfuldt solskin, så det var svært at løsrive sig og komme videre. Turen fortsatte gennem Ströms Vattudal, absolut en anbefalelsværdig strækning, flotte panoramaer med udsigt til fjelde med sne på toppene i dejlig natur. På strækningen mødte vi de første elge. |
|
Blomstrende Storkenæb I Ströms Vattudal |
|
|
Vi krydsede dalen og fortsatte på den anden side ad vej 342 mod Gäddede, hvor vi fouragerede i den lokale ICA-butik samt fik fyldt diesel på bilen og fornyet vores beholdning af drikkevand. Dagens mål var den såkaldte Vildmarksvägen over Stekenjokk. |
|
|
|
|
Stekenjokk-vägen (Vildmarksvägen) |
|
Her fandt vi uden problemer et dejligt sted at holde ved en gammel lapkåte med en herlig udsigt efter bare ca 180 km's kørsel. |
|
Første overnatningssted på Stekenjokk-vägen |
|
|
Sandalerne blev skiftet ud med vandreskoene og så gik vi en dejlig tur langs elven Gauste, som her danner flere mindre vandfald. Vegetationen som på afstand kan se meget sparsom ud viser sig ved nærsyn at være utrolig rig og varieret med masser af blomstrende vækster |
|
|
|
|
Vandfald i Gausteälv |
|
||
|
|
|
DAG 5 - 4/7 |
|
|
Dagen startede med bragende sol fra morgenstunden - og det er tidligt på disse kanter. Ved middagstid forlod vi kåten og kørte tilbage ad Stekenjokk-vejen mod dagens mål: Bjurälven. Her fik vi fyldt feltflaskerne med tranebærsaft, som er fortrinligt som tørstslukker på traveture. |
||
|
Bjurälven er et såkaldt karstområde, hvilket betyder, at der er kalk i undergrunden og elven, som løber gennem området, har så gennem årtusinder nedbrudt kalken hvilket har fået den overliggende jord til at styrte ned. |
|
|
|
|
|
||
Sifon |
|
Sifon |
|
||
Efter adskillige timers vandren rundt i dette herlige område, hvor noget is fra en af nedfaldshullerne hjalp til at køle os ned, gik vi tilbage til bilen, hvis indre vist bedst kan sammenlignes med en sauna. Der var kun en ting at gøre, ud og køre med alle vinduer åbne for at få i det mindste en illusion af frisk luft. |
|
|
|
|
Isgrottan |
|
||
|
|
|
DAG 6 - 5/7 |
|
|
Ved middagstid forlod vi pladsen. Der skal fourageres. Vi satte kursen mod det nærmeste bysamfund - Klimpfjäll - en ca 35 km fra vores overnatningssted. På vejen standsede vi ved en fos og fik fyldt vores vanddunk op med dette herlige, friske, kolde vand. Butikken i Klimpfjäll er blot en udvidet kiosk, men vi fik da sådan nogenlunde det vi havde tænkt os eller noget tilsvarende. |
||
|
Så returnerede vi atter til højfjeldet. Atter blev der skiftet til travesko, fjeldet Rauka overfor vores plads skulle besejres. |
|
Efter en times vandring nåede vi toppen og fandt et sted bag nogle klippeblokke, hvor der var lidt læ. |
|
|
|
For lige så varmt der var ned ved bilen lige så koldt er der oppe på toppen, hvor der også blæser en strid blæst. |
|
Her ligger der naturligvis også en del sne, som formentlig ikke forsvinder i løbet af sommeren. |
|
|
|
|
|
Andet overnatningssted på Stekenjokk-vägen |
|
|
|
||
|
|
|
DAG 7 - 6/7 |
|
|
En lidt kølig dag, natten har faktisk været så kold, at vi måtte tage ekstra tæpper over dynetæpperne. Der er også flere skyer end i går. |
||
Vi kørte frem til kanjonen og vandrede så langs den. Her snævrer elven igen ind og danner flere mindre vandfald. |
|
|
|
Så gjaldt det elvens videre forløb ind og op i fjeldet. Her oplevede vi det ene spektakulære trappevandfald efter det andet. |
|
Langs elvbreddens nordside ligger der stadig is. Nogle steder er store sten indefrosset i isen, men da de bliver varmet hurtigere op end isen, bliver de blotlagt og kommer derved til at ligge ligesom i snehuler. |
|
|
|
Flere steder måtte vi forlade elven for at passere vådområder som bliver født af smeltevandet fra de snemasser, der stadig ligger her. Efter nogle timers vandring nåede vi ind, hvor elven fladede ud og vand- og strømfaldene hørte op. Vi forlod elven og gik ind og op, for at gå tilbage oppe på fjeldet. Der var forandring i vejret, solen som hidtil havde skinnet fra en næsten skyfri himmel blev nu truet af store sorte skyer, som meget hurtigt trak op over fjeldene ind mod den norske grænse. Det begyndte da også at regne, men regnvejret bevægede sig parallelt med elven, så det blev heldigvis ikke til så meget. Vi krydsede flere store snearealer på turen tilbage til bilen. |
|
Så gjaldt det atter natkvarter men vandbeholdningen skulle også lige suppleres. Atter var det fossen, der måtte levere drikkevandet, men der er jo også nok af det. Lidt efter fandt vi et dejligt område at overnatte på. Terrænet her er nærmest klitagtigt og der er en herlig udsigt til høje fjelde. |
|
|
|
Tredie overnatningssted på Stekenjokk-vägen |
|
DAG 8 - 7/7 |
|
|
Så var tiden
kommet til at skifte til andre græsgange. Vi
satte kursen mod nord i sløret solskin. Vi
kørte over Stalon med flotte kig mod
Marsfjeldene og Borgafjeldmassivet. Turen
fortsatte gennem Dikanäs mod Sorsele. Så videre ad Inlandsvägen mod Jokkmokk og
videre til vores gode gamle overnatningssted i
nærheden af Muddus Nationalpark. Der var stort
set ingen trafik, hvilket betød at vi kunne
holde de tilladte 110 km/t på de lange stræk
mellem de få bebyggede områder. |
||
|
Vi nåede vores overnatningssted, som er en herlig stor plads lige ned til Luleälv lidt før kl. 21 og så gjorde det godt med noget mad og det første glas LAPONIA. Dagsetapen blev så også på knap 520 km. |
|
Udsigt mod "Costa del Luleälv" |
|
|
|
|
|
DAG 9 - 8/7 |
|
|
Så blev det igen
sommer. Selv om det er sommerferie kan man jo
godt løbe ind i problemer. Det var vi, idet
jeg havde tabt et glas i mine briller. Vi
kørte ind til Jokkmokk, en tur på en ca 25 km
for at finde en optiker. Det gjorde vi, men
han havde selvfølgelig ferielukket. Så satte
vi kursen nordpå mod Gällivare. Her kørte vi
mod centrum og pludselig var der en
optikerforretning. Kort efter var jeg atter
seende og uden beregning. Det er bare rigtig
flot turistservice. |
||
Vi fortsatte mod Kiruna. Her var vi lige inden for på turistkontoret for evt. at finde nogle forslag til ture i Abisko-området. Resultatet var negativt. Her drejer det sig åbenbart mest om at få solgt diverse smarte pakker til turister, som ikke selv kan få tiden til at gå. Så vi forlod Kiruna og kørte vestpå mod Abisko. |
|
|
|
|
Første glimt af Torneträsk |
|
Vi spekulerede ikke så meget på natkvarter, fordi vi regnede med, at kunne overnatte samme sted som sidste år, nemlig på en dejlig lille plads tæt på søen Torneträsk. Men sådan skulle det ikke være, for da vi kom frem til pladsen var den annekteret af NCC til mandskabsvogne, maskiner og materialer. Men hva' det er jo en del af vores måde at campere på, så gælder det bare om at finde noget andet. Det lykkedes da også, nogle kilometer længere fremme var der en tilsvarende plads. |
|
Overnatning ved Torneträsk |
|
|
|
||
Med jævne mellemrum passerer malmtoget fra Kiruna til Narvik med malm og retur med tomme vogne. Ind imellem malmtogene kører så den berømte Inlandsbanan. |
|
|
|
|
Malmbanan |
I dag blev det til
godt 330 km's kørsel. |
||
|
|
|
DAG 10 - 9/7 |
|
|
Dagen er startet med lidt overskyet vejr men det er lunt selv om det blæser lidt. Vi forlod pladsen og kørte til turiststationen i Abisko, hvor vi besøgte det glimrende Naturum (udstilling med emner omkring natur, flora og fauna iI området). Her fandt vi de oplysninger, vi ikke havde fundet i Kiruna.
Vi besluttede os
til at lægge lidt blidt ud med en tur til
Kårsafallet i elven Kårsajåkka. Turen er let
at gå uden store stigninger og den er fint
spånget over vådområderne. Turen går mere
eller mindre langs elven Abiskojåkka, som
bestemt også er værd at kigge på. Floraen er
meget rig og varieret, i vådområderne så vi
flere forskellige orkideer. |
||
Efter et par timers vandring nåede vi vandfaldet, som er ganske flot. |
|
|
|
|
Kårsafallet |
|
Efter at have rastet lidt, blev vi enige om at fortsætte ind langs med Kårsavagga. Vi kunne på fjeldkortet se, at der var et snescoterspor, som længere fremme stødte til stien mod Kårsavaggastugan. Vi fandt sporet, men det var en drøj tur. Stejl stigning og mange og store vådområder som naturligvis ikke var spånget, da det jo var et spor til snescoterbrug om vinteren. Vi kom dog igennem og op og fandt også den markerede sti ind mod Kårsavaggastugan. |
|
På trods af det vanskelige terræn kan turen bestemt anbefales. Den er bare flot. Højfjeldet har helt sin egen storhed og skønhed. Vi fulgte den "rigtige" sti tilbage mod Abisko og var glade for at vi - trods alt - havde valgt snescotersporet op. Nedturen var betydelig længere og med mange og lange stejle strækninger. Og så i den varme. Solen havde skinnet lige siden vi forlod bilen, så vi var godt svedige, da vi efter ca 20 km og små 6 timers vandring var tilbage ved bilen. |
|
|
|
Så handlede det igen om at finde et overnatningssted. På turen til Abisko havde vi spottet en lille plads hvorfra man dels havde et flot kig over Torneträsk og dels havde udsigt til det berømte fjeldparti Lapporten til den anden side. Denne plads satte vi kursen imod og ved godt 21-tiden var vi på plads. |
|
Udsigt mod Lapporten |
|
|
Vi droppede den varme mad og spiste i stedet madder med badstuerøget JOKKMOKK-korv efterfulgt af tunnbröd med blåskimmelost og så lidt rødvin. Hvad mere kan et menneske så forlange, når udsigten er som den er her og solen stadig står højt på himlen? |
|
|
|
|
Midnatsstemning |
|
|
|
DAG 11 - 10/7 |
|
|
|
Vi vågnede på grund af varmen, solen skinnede fra en næsten skyfri himmel, men inden vi forlod pladsen var der trukket skyer op og fjeldet bag os og Lapporten var forsvundet bag skyerne. |
|
Lapporten forsvundet bag morgenens skyer |
|
|
Vi lagde vejen forbi elven Pikkisjåkka for at få fyldt vores vanddunk. |
|
|
|
||
|
Kobbermalmen blev brudt i åbne brud og arbejderne blev aflønnet på akkord efter hvor mange kubikmeter de havde produceret. Derfor blev den brudte malm stablet op i pæne firkantede bunker. Det interessante er, at disse bunker ligger her den dag i dag over 100 år efter. Det ser faktisk ud, som om de var stablet i går. |
|
Det eneste der ellers er tilbage fra dengang er den tidligere direktørbolig, som i dag er i privat eje. |
|
|
|
Vejret på turen var til T-shirt, men man kan godt mærke, at dels er vi langt mod nord og dels befinder vi os en 5-600 m.o.h. for lige så snart, der gik en sky for solen, så blev det mærkbart køligere. |
|
|
||
|
|
|
DAG 12 - 11/7 |
|
|
Vi vågnede sent, fordi vi først fandt vej til sengen ved halv to-tiden på grund af lyset. Men vi vågnede til endnu en skøn sommerdag. Turen i dag går til Kerkevagga eller Gearggevággi som det hedder på samisk. I turistbrochurerne er den omtalt som Blomsterdalen, hvilket vi senere skulle få at se var sandt. Da vi nåede den lille P-plads i vejkanten ud for stien ind i dalen kunne vi konstatere, at vi ikke var de eneste, der havde fået den idé. P-pladsen har vel plads til 4-5 biler, men der holdt ca 20 i vejkanterne i begge vejsider. |
||
Vi begav os på vej, først gennem lidt birkeskov og så over en spånget myr frem til holdepladsen Laktatjåkka for Inlandsbanan. Herfra gik det så bare opad, men stien er let at gå. Der var en rig vegetation med mange forskellige planter. Vi fandt også sten med små granater i. |
|
|
|
Det gik bare opad gennem en helt fantastisk natur, som kun kan beskrives med et ord nemlig ubeskrivelig, den skal opleves. Der var blomster overalt. På dette tidspunkt var de gule farver de mest fremtrædende, der var så mange, at når man kiggede ud over området, ja så var fladerne ikke grønne, men havde et umiskendeligt gult skær af dels fjeldviol og dels engblommer. Til begge sider for stien høje fjelde med mere eller mindre lodrette sider i mange nuancer af brunt, Men dalen er ikke snæver og mørk, den er venlig og solen bagte bare ned over dette paradisiske sted. |
|
Dalen går i retningen nordvest/sydøst, hvilket betyder, at den venstre side er frodig ud over alle grænser medens den højre side nærmest er gold og stadig snedækket mange steder. |
|
|
|
Et andet karakteristisk træk ved dalen er sten, sten og atter sten. Hele dalbunden er dækket med sten i alle mulige størrelser og former. De fleste er kæmpestore, ja store som huse. |
|
Mange ser ud som om de er tildannede, da fjeldet åbenbart har det med at gå itu på en sådan måde, at der dannes blokke med store retkantede glatte flader. |
|
|
|
||
|
Efterhånden som vi kom længere ind i dalen bevægede vi os også mellem disse kæmpestore stenblokke. Nogle glatte med skarpe retlinede kanter, andre forvitrede og lagdelte. Vi passerede en kæmpestor stenskulptur, som nærmest lignede en borgruin. |
|
Efter mange stop, hvor vi bare sugede indtryk til os, nåede vi langt om længe enden af dalen. Her ligger Trollsjön, Europas klareste sø med en sigtedybde på ikke mindre end 39 m. |
|
|
|
På dalens bagvæg styrter et vandfald sig lodret ned i søen. Fra de andre sider af dalen var der også flere flotte mindre vandfald. Søens overflade ligger 815 m.o.h. og fjeldene omkring når op i 14-1500 m højde, så der er masser af højde at lave vandfald på, især når fjeldsiderne er så lodrette som tilfældet er. |
|
|
||
Vi var lige nede ved søen for at føle på vandet. Det var selvfølgelig iskoldt, hvilket de store isflager også var tegn på. Nede ved søen fandt vi lidt af en sjældenhed, nemlig en held del isranunkler. Af andre højalpine vækster i dalen er der også ensian, hvis meget blå farve godt kan virke helt forkert |
|
|
|
Tilbageturen tog lige så lang tid som udturen. Vi var nødt til at stoppe op gang på gang, for at indsuge endnu flere indtryk fra denne forunderlige dal. |
|
Men vi nåede da tilbage til bilen langt om længe. |
|
|
|
Så gjaldt det igen jagten på natkvarter. Vi fandt det på en rasteplads med udsigt over søen Vassejavi. |
|
.De sidste tre
dage er det jo ikke blevet til det meget
kørsel blot sølle 105 km. |
||
|
|
|
DAG 13 - 12/7 |
|
|
Skyerne fra i nat
var blevet hængende, så vi vågnede til gråt og
overskyet vejr, og var meget glade for, at det
var i går vi var I Kerkevagga. Vi fouragerede
i butikken i bebyggelsen Riksgränsen, inden vi
kørte ind i Norge. Vi skulle bl.a. have
forsyninger med af yoghurt og tunnbröd, da
ingen af disse ting er nemme at opdrive i
norske butikker. |
||
Vi satte først kursen mod Bjørkvik ad E10 og havde så læst os til, at vejene 829 og 825 skulle byde på nogle meget flotte naturscenerier. Den beskrivelse kan vi godt tilslutte os. Sikke en tur selv i dette lidt grå vejr, hvordan må det så ikke være i solskin? |
|
|
|
|
Langs Skodbergvatnet |
|
Store forrevne fjelde rejste sig hvorhen man end så. Flotte panoramaer ud over fjordene. Vi stoppede op for at kigge på Storfossen. Den er da meget flot, det man kan se af den. Den er formentlig kun kommet på listen over seværdighder, fordi den ligger lige ved vejen. Mange af de fosser vi havde set på turen komme styrtende ned over fjeldsiderne på den anden side af fjordene var garanteret både større og mere spektakulære, men ikke sådan lige at komme frem til. |
|
Storfossen |
|
|
|
||
Vi fandt et sted at overnatte ved bredden af en elv med en vældig fos. Længere fremme i dalen kunne vi af og til ane konturerne af et vældigt fjeld. |
|
|
|
|
Overnatning i Tamokdalen |
|
||
|
|
|
DAG 14 - 13/7 |
|
|
Da vi vågnede hang
skyerne stadig langt nede på fjeldsiderne, men
det er da tørvejr og måske er der en opklaring
på vej? |
||
|
Fra Skibotn til Kilpisjärvi er der blot ca. 50 km, men det blev en meget lang tur, for hvert andet øjeblik måtte vi lige standse og ud og kigge ned i dalen |
|
Der var fosser og kanjoner i lange baner, den ene mere spektakulær end den anden. |
|
|
|
Et imponerende dalstrøg. |
|
|
||
Efter lidt handel i den megastore butik i Kilpisjärvi vendte vi tilbage til den norske side, hvor vi havde set en fin stor plads nede ved en elv, hvor der så ud til at være fint at overnatte. |
|
|
|
|
Overnatning ved Rasberget |
|
||
|
|
|
DAG 15 - 14/7 |
|
|
Vi vågnede
forholdsvis tidligt på grund af varmen. Det
var meget, meget varmt i bilen. Så vi kan ikke
bruge vejret som undskyldnig for ikke at
gennemføre vores bjergtur, det skulle da lige
være temperaturen. |
||
|
Vi kom frem til det det første af faldene og fulgte så mere eller mindre vandløbet op ad. Der skulle kravles og klatres, men vi nåede da op til det midterste af de tre fald. Nu når vi er på stedet, er der faktisk kun tale om et meget langt vandfald. Her ved den midterste del var der en kæmpestor klippeblok, som vandet løb dels under og dels uden om og her slog vi os ned og fik noget tiltrængt væske. |
|
Efter et kort hvil fortsatte jeg alene op mod det vi troede var det øverste fald. Det var det ikke. Fjeldet fortsatte bare op ad og jeg fulgte med. Fjeldet hedder Rasfjeldet og på min klatretur fandt jeg ud af hvorfor. Man skulle virkelig tænke sig om og prøve stenene inden man enten trådte på dem eller tog fat i dem med hænderne. Det var ikke alle der var til at lide på. Strukturen i fjeldet er lagdelt og der skal åbenbart ikke meget til før lagene skilles ad. Øverst oppe kom elven ud af den is der lå deroppe |
|
|
|
Vi kom også ned igen og kunne så kigge tilbage op mod toppen. Det var dejligt at få sko og tøj af både på grund af varmen, men også fordi det nærmest var gennemblødt. |
|
|
||
Tilbage igen på pladsen ved elven kan vi bare sidde og nyde fuglene der jagter insekter over elven og se ørrederne springe. Et opslag ved elven gør iøvrigt opmærksom på, at fiskene i elven er smittet med en parasit, der gør dem uegnede til spisefisk, ligesom man ikke må flytte vand herfra til andre vandområder. |
|
|
|
|
|
DAG 16 - 15/7 |
|
|
Atter en rigtig
varm og lummer dag, et optræk til noget der
kunne ligne et tordenvejr blev ikke til noget.
Langt om længe løsrev vi os her fra elvens
rislende lyd og de mange fugle og satte kursen
østpå igen. |
||
|
Ved 22-tiden var der lidt skyer, men solen kunne stadig anes |
|
Klokken 23 |
|
|
|
Klokken 24 |
|
Klokken 1 hvor solen - på grund af sommertiden - jo stod lige mod nord bragede den ud af skyerne og strålede løs. Det var en sær fornemmelse at gå i seng med solen skinnende klart ind ad vinduerne. Igen er der løbet nogle kilometer gennem kilometertælleren, ialt blev det godt 160 km. |
|
|
|
|
|
DAG 17 - 16/7 |
|
|
Atter opvågnen til en strålende og meget varm sommerdag. Med alle vinduer og døre åbne kunne man få en illusion om luftbevægelse.
Vi kørte til
Kaaresuando for at handle, men var kun lige
kommet ind i den første butik, da strømmen
gik. Da der ingen vinduer var i butikken, var
det umuligt at finde de ting vi skulle have,
så vi forlod stedet. Vi prøvede en anden, men
situationen var den samme her. |
||
|
Vi forlod vej 99 og drejede af mod Käymäjärvi. Vi havde ikke kørte ret langt ad denne iøvrigt flotte grusvej før den var der. En gammel tilgroet nedlagt grusgrav. Hele kanten rundt står der meterhøje gederams foran en bevoksning af fyr og birk. Slet ikke så ringe et sted. Dagens distance blev på lige godt 200 km. |
|
|
|
|
DAG 18 - 17/7 |
|
|
Igen stod vi op
til en pragtfuld sommerdag. Vi spiste faktisk
morgenmaden indendøre, fordi det var det
køligste sted når alt stod åbent og luften
lige kunne formås til at bevæge sig gennem
bilen. |
||
Efter besøget i Pajala gik turen videre mod vest langs Tornenälven. |
|
|
|
Dejlig tur i flot vejr. |
|
|
||
Da vi kom til Masugnsbyn skulle vi lige ned og kigge på det store brud, hvor man bryder bjergarten dolomit. Hullet var godt nok blevet noget større og især dybere end da vi var her sidst. |
|
|
|
||
|
Efter badet var der ingen problemer med at finde den rigtige vej ud af Vitangi mod Gällivare. Men inden vi nåede Gällivare stoppede vi i Puoltikasvaara. Her ligger der nemlig en bager, der bl.a. laver Mariakaka, en kage med en masse lækker vaniljecreme i. |
|
|
||
Vi kom til en afvisning mod en rastplads ved navn Laxselet. Vi kørte ind og det viste sig, at rastpladsen lå på kanten af Kaitumälven med en flot raststuga og fine toiletter. Så her fandt vi endnu engang et flot sted at holde under nogle flotte fyrretræer med en fin udsigt over elven . |
|
|
|
Vi bliver underholdt af nogle lommer, som tilsyneladende har nogle territoriestridigheder. Ved solnedgang kunne vi se i tusindvis af insekter i luften, som blev ivrigt jagtet af en masse fugle og guldsmede. Insekterne mindede igen om snefnug, ligesom vi oplevede det i Kerkevagga. Atter en distance på ca 230 km. |
|
|
|
|
DAG 19 - 18/7 |
|
|
Vågnede for en
gangs skyld ikke til solskin, det er skyet og
fyrretræerne giver også lidt skygge. Medens vi
indtog vores morgenmad forsvandt skyerne og vi
forlod endnu en gang et dejligt
overnatningssted i solskin. Vi fortsatte
videre ud ad vejen mod Kilingi. Flot tur med
et meget afvekslende landkab. Lidt skov med
fyr og birk afvekslende med store åbne vidder
med søer og myrer. Fra en bakketop på vejen
kunne vi se højere fjeldtoppe ind mod den
norske grænse. |
||
Vi nåede Kilingi - et lille bysamfund med nybyggerkarkater. Husene ligger spredt i terrænet, men sandelig om der ikke er et hotel. Men det var der jo - iflg. wild-west-filmene - også altid i det "rigtige" wild-west". |
|
|
|
||
|
Vi returnerede til Kilingi, passerede en bro og mødte en afvisning mod Kilingiforsen. Efter et par kilometers kørsel var vi fremme ved en P-plads og rasteplads noget i stil med den vi overnattede på,. her var raststugan dog endnu større. |
|
Efter at have
drysset rundt omkring vandfaldet, forlaod vi
atter stedet og Kilingi og returnerede til
Poultikasvaara, hvor vi i går havde set nogle
store flotte rejemadder, og sådan nogen havde
vi lige lyst til. Fremme hos bageren, som
altså også har servering fik vi bestilt
rejemadderne og noget kaffe. Det skal her
præciseres, at der hverken var sparet på rejer
i rejemadderne eller på kaffebønnerne i
kaffen. Vi benyttede ventetiden til at bladre
lidt i en avis, og faldt bl.a. over en
artikel, der handlede om, at de svenske
jernbaner eksperimenterer med at sætte
højttalere op de steder, hvor man
erfaringsmæssigt ved at elge og rener krydser
jernbanen. Gennem højttalerne udsender man
Sveriges Radios P3. Og det virker - dyrene
flygter i rædsel over denne forfærdelige larm.
Hvor man forstår dem. Men vel ikke særlig god
reklame for P3. |
||
Så gik vi på byvandring i Gällivare. Stort flot centrum med springvand og beplantning og bænke samt store stenblokke af forskellig art som eksempler på de stentyper, der brydes i området med forklarende tekst. |
|
|
|
Så afsted igen. Vores natkvarter - "Costa del Luleälv" ventede. Her blev vores ankomst fejret med et stykke af Mariakakan fra bageren i Poultikasvaara. Dagens etape godt 200 km |
|
|
|
|
DAG 20 - 19/7 |
|
|
|
||
Så begav vi os ud på turen til Muddusfallet. Det blev en varm tur, men det er da fantastisk, at man kan bevæge sig rundt i denne del af Sverige kun iført shorts, uden at være generet af de der flyvende individer, som man altid bliver spurgt om, når man siger man har har været i Lapland. Her er faktisk ingen myg. Heller ikke tidligere på turen har vi været særlig generet af dem. Årsagen er formentlig det meget tørre og varme forår, som har ødelagt myggelarvernes opholdssteder inden de blev til myg. |
|
|
|
Men varme og svedige nåede vi frem til Muddusfallet, som var lige så imponerende som sidst. |
|
Det er særligt ved at være delt i to med en sø på første sal. |
|
|
|
||
|
Forøvrigt smager blåbær-Lapponia'en ganske fremragende - det er simpelthen koncentreret blåbær. Inden gardinerne blev trukket for kunne vi konstatere en begyndende opklaring. |
|
|
|
|
DAG 21 - 20/7 |
|
|
Aftenens opklaring
havde været alvor. Vi stod i det mindste op
til endnu en sommerdag, men medens vi spiste
morgenmad trak en tordenbyge hen over området
med bulder og brag og en gevaldig byge. Vi
forlod "Costa del Luleälv" for sidste gang i
år og kørte mod Jokkmokk, hvor vi indtog
forsyninger både til os og til bilen. Så
forlod vi Jokkmokk - i solskin - og
kørte mod syd ad Inlandsvägen. Mod syd kunne
vi se mørke skyer, men vi holdt os åbenbart i
udkanten af regnområdet, men i Moskusel
tørnede vi sammen og fik en kraftig byge. Her
skulle vi heldigvis vestpå, så vi kørte atter
ind under blå himmel og strålende sol. Ved
søen Suddesjaure deler vejen sig. Vi valgte at
køre mod nordvest, flot vej og flot tur. Vi
passerede mange søer og mange rener inden vi
fandt vores natkvarter. |
||
Dette fandt vi ved den sydlige ende af søen Abraur. En lille vej førte ned til søbredden. Vi kunne holde næsten helt ned ved vandkanten, så bortset fra en forbipassrende bil en gang i mellem, er lyden af bølgerne mod stranden det eneste, der bryder stilheden. Til den ene side har vi en flot udsigt over søen og til den anden side resterne af et gammelt stemmeværk. Man har åbenbart en gang kunnet regulere vandstanden i søen. Gad vide til hvilket formål? |
|
|
Det blev i
dag til en køretur på godt 170 km. |
||
|
|
|
DAG 22 - 21/7 |
|
|
Atter opvågning
til strålende solskin. Heldigvis giver det
store fyrretræ vi holder under lidt skygge for
morgensolen. |
||
|
Landskabet veksler hele tiden mellem tørre lyngheder, frodige skove med fyr og birk og store områder med masser af sten, søer og myrer. Men her er utrolig tørt. Mange steder er de mindre vandhuller tørret helt ud og i de større søer kan man se, hvor vandet burde have stået. Vi har da også set flere eksempler på høstfarver som følge af manglende vand. Og blåbærrene er ikke værd at spise, de er små og tørre. Godt vi har vores blåbær-Lapponia. |
|
|
||
Kort efter Eggelats ved søen Gittenjaure stoppede vi op for en ren, som bestemt ikke havde lyst til at forlade vejen. Det gav os chancen for at se, at der faktiske lige ved vejen var en fin strand og noget tilsyneladende fint og rent vand. Vi bakkede lidt til renens åbenlyse forundring. Den vendte sig faktisk om og stod og gloede dumt på den bil, som nu ikke længere kørte i hælene på den, men i stedet kørte baglæns. Efter at have rystet lidt forvirret på hovedet fortsatte den sin vandring videre frem ad vejen. |
|
|
|
||
|
Små 10 km længere fremme drejede vi af ad vejen mod Ôrnvik. Havde turen indtil nu været flot, ja så var denne om muligt endnu flottere. På vejen så vi et lidt usædvanligt syn, nemlig en elg med kalv. |
|
|
|
|
|
Vi kørte helt ud til vejens ende i Ôrnvik. På vejen passerede vi endnu en gang polarcirklen. Vi fik efterhånden endnu en gang udsigt til høje fjlede med sne på toppen. Ôrnvik viste sig at være et lystfiskerforetagende med udlejningshytter, biler og både i massevis. Men udsigten over søen Tjeggelvas var alene turen værd. |
|
|
||
Vi kom til en lille bro. Uden betænkeligheder kørte vi over. Det var først på den anden side af den, at jeg i det løse sand konstaterede, at de bilspor, man havde kunnet se på det første stykke, ikke længere var der. Men hvad, vi var jo kommet over, så kommer vi nok også tilbage igen i morgen. |
|
|
|
Vi kom til vejens ende hvor den sluttede i den obligatoriske vendeplads. Så her fandt vi atter en gang en rigtig, rigtig flot overnatningsplads. Om vejret tillader vil vi i morgen gå det sidste stykke op til toppen af Alta Ardnapuoda (828 m.o.h.). Med det sidste stykke terrænkørsel blev det i dag til godt 230 km.
|
|
|
|
|
DAG 23 - 22/7 |
|
|
F or en gangs skyld var det overskyet, da vi vågnede, men inden vi var klar til morgenmad, ja så var skyerne væk og solen skinnede atter og himlen var blå og det blev hurtigt meget varmt.
Ved middagstid
havde vi fået samlet os sammen til at forcere
det sidste stykke op til toppen. Det foregik i
shorts og blot med en t-shirt, som dog hurtigt
blev taget af. Vi var vel nået 3/4 af vejen
mod toppen, da en gevaldig tordenbyge
bogstaveligt talt som lyn fra en klar himmel
væltede op over toppen og i løbet af ganske få
minutter var vi bare våde, meget våde. Det var
den kolde douche, især i bar overkrop. Vi
nåede toppen, men udsigt var der ikke rigtig
noget af. |
|
|
|
||
|
Vi kørte gennem Laisdal By, passrede et stort søområde og fandt der en lille sidevej. Her holder vi så i vejkanten ved siden af søen Båtsträsk, hvor vi endnu en gang har fornøjelse af at kunne kigge på lommer. Denne gang et par med en stor unge, der holder til ved en lille ø ude i søen. Det er klaret så meget op, at vi har set solen og af til er der blå huller i skydækket. I dag blev det blot til godt 100 km |
|
|
|
|
DAG 24 - 23/7 |
|
|
Vi stod op til en overskyet dag, ingen sol og en ret frisk vind over søen. Vi folod søen og lom-familien og fortsatte sydover. Lidt kedelig ensformig vejstrækning. Vi stoppede et kort øjeblik ved Holmseleforsen. Også den manglede i høj grad vand. Store dele af elvlejet var tørlagt. |
|
|
|
Næste stop var forårsaget af en større flok rener, vel en 10-15 stk, hunner med indtil flere små kalve. |
|
Skal man absolut komme bare fordi mor siger det? |
|
|
Efter denne omgang
havde vi ikke lyst til at se flere fosser, så
vi fortsatte mod Sorsele. Endnu en gang kørte
vi mod dårligt vejr, men vi nåede da Sorsele i
spredt solskin, men inden vi var kommet ud af
bilen for at foretage nogle indkøb i dels ICA
og dels Systembolaget, ja så væltede regnen
ned igen og det lynede og tordnede endnu en
gang. Men denne gang holdt strømmen. |
||
|
Vi forlod så igen Sorsele og fortsatte sydover og igen kørte vi mod opklaring og solskin. Syd for Storuman drejede vi af mod Dikanäs og ganske kort efter fandt vi vores overnatningssted på et lille skovspor. |
|
|
|
|
DAG 25 - 24/7 |
|
|
Ja endnu en gang vågnede vi til strålende solskin. Vi forlod stedet her og vendte tilbage til vej 45 og kørte mod Vilhelmina for lidt proviantering . Så videre mod Dorothea, hvor det var bilens tur til at få nye forsyninger.
Efter en pludselig
indskydelse valgte vi, i stedet for at
fortsætte som planlagt mod Strömsund og Ströms
Vattudal, at køre ind mod Borgafjäll. Vi kørte
gennem et landkab hvor gederamsene dominerede
på alle vejkanter og på alle åbne rydninger op
over de relativt lave fjelde. Bare
flot. |
||
På strækningen passerede vi nogle såkaldte naturcampingpladser, hvor man kan holde, men de gode pladser var optaget, så vi blev enige om selv at finde noget. Det fandt vi et stykke oppe ad et skovspor, med en efter omstændighederne ganske flot udsigt og også her masser af gederams, samt minsandten en masse skovjordbær. |
|
|
|
|
|
DAG 26 - 25/7 |
|
|
Så vågnede vi
igen, igen til sol og sommer. Morgenmaden trak
ud, vi nød at sidde i solen, så det var svært
at komme afsted. Men afsted kom vi da og
fortsatte videre ind mod Borgafjäll.
Efterhånden som vi nærmede os Borgafjäll
begyndte de rigtig store fjelde at tone
frem eller rettere at tårne sig op. Flere af
dem har ganske markante former og med sol og
skygge vekslende over fjeldsiderne giver det
nogle fantastisk spændende farvespil fra
lysende grønt over brune nuancer til næsten
sort. |
||
|
Vi fortsatte gennem Borgafjäll og Borga, hvor skiltet fortalte, at "Här slutar almän väg" og videre ad en grusvej gennem Sutme og helt ud til enden af vejen ved søen Sannaren. Sikke en vue ud over søen med fjelde til begge sider og forude. |
|
Så vendte vi bilen og startede tilbageturen. I Risbäck drejede vi af mod Norråker. Vi havde nogle planer om via forskellige småveje at finde en genvej til Svansele, men vore planer lykkedes ikke på trods af mange forsøg, så det blev de ordinære veje, der måtte holde for. Men vi blev ikke snydt for flotte udsigter. |
|
|
|
Nogle steder ligger vejen meget højt , hvilket giver mulighed for nogle fantastisk flotte panoramaer. Også strækningen langs Torsfjärden var flot. |
|
Ved Sjulåsen kørte vi over dæmningen og videre på den anden side af Stöms Vattudal. Det var ganske sjovt at se den forandring, der var sket, siden vi kørte her for knap en måned siden. De blå storkenæb var nu ganske forsvundet og i stedet afløst af de røde gederams. |
|
|
|
Lidt før kl 20 nåede vi frem til vores gamle overnatningsssted. Også her er vegetationen ændret, det er nu andre blomstrende planter, der står rundt om pladsen, men udsigten er stadig lige flot, skønt vejret har ændret sig. Solen er forsvundet og det er blevet helt overskyet, men stadig lunt. Dagens distance blev, inclusive de mange forsøg på at finde listige genveje, på godt 300 km. |
|
|
|
|
DAG 27 - 26/7 |
|
|
Vi vågnede til
overskyet vejr. Det har regnet flere gange i
løbet af natten, også ganske kraftigt, men
inden vi skulle indtage morgenmaden var solen
brudt igennem, så endnu en gang kan den
indtages udendørs. |
||
Vi havde fået den idé, at denne ferie skulle slutte med en tur over Flatruet ad den vej, der kaldes Vilmarksvägen. Så vi fortsatte gennem Vemdalen mod Hede, hvor vi så drejede af mod Särvsjö. Efter blot en 5-10 km kørsel var der en afvisning til nogle rastpladser ved nogle søer. Vejen var en såkaldt Skogsbilväg med undertavlen "Hinder och fara kan förekomma", men dem har vi prøvet før uden problemer. Vi listede ind ad vejen og på toppen af en stigning var der en fin plads, hvorfra man kunne kigge ned over en sø og så ellers se fjeldene rundt om. Her er også dejligt og solen skinner. I dag blev det så til godt 350 km. |
|
|
|
|
|
DAG 28 - 27/7 |
|
|
Vi vågnede på
vores lille vej til endnu en strålende
sommerdag med hvide sommerskyer morgenmaden
blev atter indtaget udendøre. Medens vi spiste
kunne vi høre klokker fra køer og rener der
græssede i området, det er sådan en hyggelig
lyd. På et tidspunkt dukkede tre rener op et
stykke fra bilen og gav sig til at beskære
pile- og birketræer i vejkanten. Vi sad længe
og nød solen, varmen og ikke mindst udsigten
tilbl.a. Sånfjället og ned over søen.
Men vi nåede da
bomvejen op til Ruänden, en nedlagt sætergård,
der nu fungerer som traktørsted i forbindelse
med seværdighederne Evagraven og
klippemalerierne, som var målet for dagens
tur. |
||
|
Vi valgte at gå ud til Evagraven først, og det var slet ikke nogen dårlig idé, da vi så kom op til starten af graven og kunne følge den i hele dens udstrækning. Evagraven er 400 m lang og 40 m dyb. |
|
Spændende klippeformationer i denne særprægede bjerart, som jeg ikke kender navnet på. Det gives der ingen oplysninger om på stedet, kun får man at vide, at graven er dannet for ca 10.000 år siden. |
|
|
|
Der lå stadig
meget is oppe i den øverste del, |
|
Efter besøget her fortsatte vi over fjeldet mod klippemalerierne. Vi passerede det højeste punkt (951 m.o.h.). Her stod skilte, der viste mod de mest markante fjeldtoppe rundt om. Man havde en fornemmelse af at stå på verdens tag her oppe på toppen med den fantastiske udsigt næsten hele horisonten rundt. Så gik det atter nedad fra barfjeldet til birkeskoven og stedet med de berømte klippemalerier |
|
|
|
De er specielle ved det store antal afbildede dyr samt nogle menneskeskikkelser Andre steder er der typisk kun afbildet rener. Men her er der både ren, elg, bjørn, urokse og vildsvin. |
|
Malerierne er formentlig udført for mellem 3000 og 4000 år siden, altså forholdsvis kort tid efter sidste istid. De er malet med okker blandet med dyrefedt, har videnskaben fundet ud af. |
|
|
|
||
|
Vi fortsatte vestpå mod Mittådalen, hvor vi drejede nordpå op over Flatruet ad Sveriges højest beliggende vej. |
|
Så kom vi da endnu en gang i år op på højfjeldet med denne helt enestående natur og hvor der er højt til loftet og langt ud til væggene. Vi passerede det højeste punkt på vejen (975 m.o.h.) og fortsatte videre ned mod Skärkdalen, hvor vi vendte og kørte tilbage igen. |
|
|
|
Vi fandt en god plads lidt fra vejen, hvorfra vi har en rigtig flot udsigt til en hel masse fjelde. Vi fik vores velfortjente ruller. |
|
Så smed vi atter sandalerne og tog skoene på igen. |
|
|
|
Så begav os ud på et par timers vandring ud over fjeldheden mod en lille sø, til stor fortrydelse for en hel del fugle, som åbenbart har æg eller under i området. De protesterede i det mindste kraftigt over vores tilstedeværelse. |
|
Udsigt mod fjeldene "Knold" og "Tot" - vi kunne ikke finde ud af hvad de hed |
|
|
Turen gik bl.a. gennem "birkeskoven" |
|
|
|
|
Nærbillede af "birkeskoven" |
|
||
|
|
|
DAG 29 - 28/7 |
|
|
Da vi vågnede var det overskyet eller skal vi kalde det nedskyet, for mod nord kunne vi faktsik se ned på skyerne. "Knold" og "Tot" var ganske forsvundet i nattens løb og vi så dem ikke igen, medens vi var på stedet til trods for, at det var klaret noget op inden vi forlod Flatruet. Det har regnet det meste af natten, men her er så tørt, at kun enkelt våde pletter på vejen i de største huller fortæller noget om nattens nedbør. |
|
|
Og endnu en gang lykkedes det. Et spor førte ind til en dejlig lille rastplads lige ned til Västerdalälven. Kort tid efter vi var ankommet forsvandt solen bag træerne, men da det er næsten skyfrit, blev det ved med at være lyst meget længe. Vi kan godt mærke på lyset, at vi er kommet temmelig langt mod syd efterhånden.
Det blev så noget
af en køredag. Ialt blev det til godt 450
km. |
||
|
|
|
DAG 30 - 29/7 |
|
|
Vi vågnede til solskin over Västerdalälven og morgenmaden blev indtaget ved pladsens skovtursbord med udsigt over elven. |
|
|
Så har vi endnu en
gang valgt en alternativ returrute. Vi følger
vej 45 i retning mod Göteborg og kommer dermed
til at køre på vestsiden af Vänern. Vi stod af
for en kort bemærkning i Fagerås for at tanke,
men ellers gik det bare der ud af, da
trafikken var ganske begrænset. Vi fortsatte
forbi Karlstad, Säffle og Åmål til
Köbmannebro. |
||
|
Så var det "rulle"-tid med røget forel og krebseost. De blev indtaget på muren langs vejen med udsigt over lidt af Vänern til den ene side og Dalsland-kanalen til den anden side. Lige som vi skulle til at fortsætte vores rejse kom to (danske) lystbåde og skulle passere vejbroen, så det skulle vi da også lige have med. |
|
Broen er en drejebro. Det så ganske skægt ud, da et stykke af vejbanen simpelthen drejede rundt på en af bropillerne. Da lystbådene havde passeret drejede vejbanen på plads igen og vi kørte så op fra Köbmannebro og konstaterede, at den var på plads og i orden. |
|
|
Målsryd godt 5 km fra Borås drejede vi af mod Dannike og inde i selve Dannike fandt vi afvisningen til Torpa Stenhus, en seværdighed vi havde set på kortet og som kunne tænkes at være et muligt overnatningssted. Vi nåede Torpa Stenhus, som er slægten Stenbocks stamhus og stammer fra 1400-tallet. Stort, mægtigt og utilnærmeligt - en beboet udgave af Glimmingehus. ingen muligheder for overnatning her, men et kort I området fortalte noget om nogen vandrestier længere fremme, så vi fortsatte.
Efter at have
passeret endnu en stor gård med servering,
udstillinger m.v. skiftede området karakter
fra at virke meget "friseret" til noget, der
lignede natur og vi kom ind i et regulært
skovområde. Nu begyndte det at ligne
noget. |
||
|
|
Efter at vi havde spist sad vi længe og bare nød det fantastiske farvespil, der udspillede sig for vore øjne da solen gik ned. Det har været varmt også i dag. Vi så et termometer på vejen, der sagde 27 grader og et af Vägverkets oplysningstavler fortalte, at vejtemperaturen var 45 grader. Dagens distance, som er gået gennem landskaberne Dalarna, Värmland, Dalsland og Västergötland beløber sig til godt 480 km. |
|
|
|
DAG 31 - 30/7 |
|
|
Også den sidste morgen i Sverige holdt standarden, sol og sommer og blå himmel over vore skovspor. Morgenmad udendørs medens vi kunne betragte et rigt insketliv i de mange blomster på stedet. Vi forlod stedet og efter nogle kilometers kørsel på grusvej, var vi atter ude i civilisationen på vej 27 som vi fulgte ud til E4, som vi så forlod igen i Markaryd. Vi holdt rast ved søen Finjasjön uden for Hässleholm, hvor der i sommervarmen udfoldede sig et rigt badeliv. Vi nøjedes med vores sædvanlige ruller samt et par is inden vi attter begav os på vej.
I Hörby sluttede
vi vores ferietur ligesom vi begyndte i ICA's
Stormarknad. Vi skulle lige have nogle
forsyninger med hjem. |
||
Vi nåede Ystad lidt før kl 18. Der skulle ikke ret mange biler med den konventionelle færge, som vi altid vælger at rejse hjem med, så der var god plads i restauranten til det store kolde bord. |
|
|
|
|
Færgen har sat kursen mod Bornholm |
Dagens distance blev på knap 350 km. Hele turen løber så op i godt 6550 km fordelt på de 31 dage. Endnu en dejlig ferie i den svenske natur er forbi. Vi synes vi har været heldige i år med de steder, hvor vi har overnattet. Flot natur og flotte udsigter. Længe leve den svenske allemansrät . |
||
|
|
|
Copyright © 2011 HUMLEDAL. All rights reserved |
||
|
|