Natur - forår 2016

Öland:
Vargeslätt - flere ture i området

Horns kungsgård - flere besøg

Brösarp Norra backar Brösarp Södra backar Haväng
Måryd Strand ved Ystad

Vargeslätt

Det blev til flere ture i dette område, der er beliggende på den nordlige del af Öland ved havnen i Nabbelund.

Vargeslättreservatet strækker sig på begge sider af vejen (vej 136) ved Nabbelund. Det område vi besøgte ved et par lejligheder er området nord for vejen. Man kommer ind i området via en stente ved p-pladsen ved havnen i Nabbelund.

Området består af en blanding af gammel fyrreskov, egeskov, blandet løvskov, store åbne områder og strandenge, som kan være en noget fugtig oplevelse. Der var masser af blomster i området varierende efter de forskellige landskabstyper.

Besøgt 1/6 og 8/6

Horns kungsgård

Horns kungsgård med blomsterstien Skogsgärdet besøgte vi et par gange for at følge udviklingen i blomsterne.
Det var som sædvanlig en stor oplevelse og fornøjelse at se alle de mange, mange forskellige blomster. I år syntes vi, at det var helt usædvanlig flot.

Besøgt 27/5 og 9/6

Långebå

Vi besøgte et par odder på nordre Ölands østkyst. Den første var Långebå, der ligger lidt syd for Löttorp/Högby ved vej 136.

Her længst ude på odden ligger Högby fyr, der er opført i 1898. I dag er den tidligere fyrmesterbolig i privat eje, og fyret er automatiseret.
I bugten ved fyret havde vi så fornøjelsen af at se en kite-surfer "skøjte" frem og tilbage over den stille og rolige vandflade inkluderende flere hop og piruetter.

Besøgt 29/5

Sör-långören

Efter besøget på Långebå kørte vi lidt længere sydpå til Bläsinge og atter ud mod kysten til odden Sör-långören.
Vejen ender ved en række af de karakteristiske små fiskerboder.

Her var nok lidt mere natur end på Långebå, så det blev til en dejlig tur ud til den yderste ende af den lange smalle odde.

Besøgt 29/5

Lind reservatet

Også i år var vi en tur gennem Lind reservatet lidt syd for Byxelkrok ved Torp.

I pragtfuldt sommervejr gik vi turen rundt først over engene, så gennem skoven, hvor vi kunne konstatere, at den lille sø var ganske udtørret. Så over det mere tørre område og tilbage til de blomsterrige enge.

Besøgt 30/5

Högenäs orde

Högenäs orde hører jo  også til et af de faste besøgsmål, når vi er på Öland.

Også her var der masser af blomster, og det blev også til en tur langs med stranden.

Besøgt 2/6

Gösslunda

Da vi besøgte dette område sidste sommer, blev vi informerede om, at her skulle være et rigtig flot blomsterflor af orkideer om foråret. Derfor skulle området naturligvis besøges på denne tur.

Men vækstforholdene er jo ikke just optimale især ikke på den sydlige del af Öland på grund af tørken. Vi er blevet oplyst om, at grundvandet flere steder er sunket med 5 m, hvilket mange områder bærer præg af og således også her ved Gösslunda. Men alligevel fandt vi da nogle blomster rundt omkring i området, selvom mange af orkideerne var tørret ind grundet tørken.

Besøgt 3/6

Hörninge mosse

Hörninge mosse er et - for os - nyt sted på Öland. Mosen er beliggende lidt sydøst for Köpingsvik og er en af øens største moser på hele 70 ha. Her er masser at kigge på for både blomsterelskere og fuglevenner - her er bl.a. et fint fugletårn.

Vi nød da også turen i mosen og fandt masser af blomster.

Besøgt 5/6

Frösslunda sjömark

Også et af de faste besøgsmål, når vi besøger Öland.

Også her kunne vi blot konstatere, at der også var tørt. Mange steder, hvor vi ellers har været vant til, at der står blankt vand, var der i år bare tørt. Også åen, der løber gennem området , var noget lavvandet.  Men blomsterne havde det nu ganske godt her trods alt.

Se også noget om gravfeltet i området her.

Besøgt 7/6

Knisa mosse

Knisa mosse skulle naturligvis også besøges på denne tur.

Vi skulle jo lige se, om vi også i år kunne finde den yderst velduftende, men ganske lille og uanseelige pukkellæbe. Det lykkedes!

Men der var da - som sædvanlig - også masser af andre orkideer repræsenterede i dette dejlige område.

Besøgt 12/6

Enerum

Engene her ved Enerum lidt syd for Byxelkrok på den nordlige del af øen, er også et sted, vi besøger hvert år.

Også i år blev vi her mødt af masser af blomster på begge sider af vejen.

Besøgt 8/6

Klovstenskärr

Dette vådområde - som i år var aldeles tørt - hører også til et af de faste steder på besøgslisten. Vi har ved hjælp af en nyanskaffet bog: "En guide til Ölands växtvärld", udgivet af Ölands Botaniska Förening, fundet af af, at stedet hedder Klovstenskärr. I de tidligere beskrivelser har vi kaldt stedet "engen ved Persnäs kyrkväg".

Her var - på grund af de tørre jordforhold - ikke så blomsterrigt, som vi tidligere har oplevet det.

Besøgt 30/5

Strand syd for Byxelkrok

Dette strandområde er et område, vi har fået anbefalet af Marie Larsson, lederen af Naturum Trollskogen.

Og heller ikke denne gang blev vi snydt for en masser orkideer, der vokser her i strandkanten. Utroligt at de kan trives under disse forhold.

Besøgt 11/6

Trollskogen

Det blev også til et par besøg i Trollskogen på nordre Öland, hvor vi som sædvanlig blev hilst velkomen af Marie - lederen af Naturum Trollskogen. Desuden fik vi, som vi også plejer, nogle gode tips til gode og aktuelle botaniske lokaliteter.
Her var vi bla. nede på strandengen og kiggede efter den sjove lille plante slangetunge, som vi da også fandt nogle eksemplarer af.

Besøgt 11/6

Stora Alvaret

Det er naturligvis også blevet til nogle ture på Stora alvaret på den sydlige del af Öland.

Der er noget helt specielt ved at vandre ud over disse store, åbne vidder.

Alvar

Alvar forbinder man jo som oftest med Stora alvaret på den sydlige del af Öland. Men også på den nordlige del af øen findes landskabstyper med alvar. Her er indtrykket dog som regel et helt andet, ligsom bevoksningen også adskiller sig fra den, man finder på Stora alvaret.

Billederne her er fra nogle ture i landskabet ved kysten sydvest for Löttorp. Her er der flere småsøer i området, masser af orkideer, og her var der også en del fugle, svaner, bramgæs og traner.

Strandture ved Grankullaviken

I forbindelse med vores ophold på Norra udde, er det også blevet til et par ture på stranden ved Grankullaviken.

25/5

10/6

Strandture ved Norra udde

Ligeledes er det også blevet til flere strandture på Norra udde. Dels ned langs kysten langs Kalmarsund og dels ud mod fyret.

24/5

1/6

11/6

Haväng

Området ved Haväng med den dejlige strand og de herlige bakker er et herligt sted at besøge, hvilket vi da også har gjort i mange år.

I år blev det til et besøg ved den store gravhøj - Havängsdyssen - over Verkerån, en tur langs stranden med bl.a de fine sandliljer og sandnelliker, så op over bakkerne og tilbage langs Verkerån.

Besøgt 15/6

Måryd

Det blev også til et enkelt besøg i naturreservatet ved Måryd.

Her gik turen ned forbi søerne med de røde åkander, derefter langs med vandløbet og forbi nogle af de andre søer. Videre langs vandløbet, som efterhånden var skrumpet ind til en lille bæk og frem til et stort engareal med endnu en sø.

Besøgt 16/6

Strand ved Ystad

Medens vi ventede på at skulle med færgen hjem, tilbragte vi nogle timer ved stranden øst for Ystad.

Besøgt 20/6

Brösarp Norra backar

Da vi forlod Öland kørte vi sædvanen tro mod Brösarp for at aflægge besøg i de dejlige bakker, der omgiver byen.

I N:a backar fandt vi også sandliljer samt så en større fugleopvisning af røde glenter.

Besøgt 15/6

Brösarp Södra backar

S:a backar har en helt anden karakter end N:a backar. Her er mere grønt og frodigt end på hedearelaerne i N:a backar.