HomeRejsedagbøgerVærd at seSverigeCampingBornholmFotoalbumGallerietGolden People StoriesKommentarLinksSitemap

Maj 2004 - ÖLAND

INDHOLD

DAG 1 - 18.05.04

DAG 2 - 19.05.04

DAG 3 - 20.05.04

DAG 4 - 21.05.04

DAG 5 - 22.05.04

TIL KORT over Öland

DAG 1

Efter en behagelig overfart med ankomst til Ystad ved 18.30-tiden, satte vi kursen mod nordøst ad vej 19 og videre ad E22 mod Kalmar og Ölandsbroen. Vejret var flot. solskin det meste af vejen, vindstille og næsten skyfrit.

Vi nåede Öland ved 22-tiden og så var spørgsmålet: hvor overnatter vi?

Vi valgte at køre mod turens første mål tilflugtsborgen Gråborg i forventning om, at der jo nok var en eller anden form for P-plads. Men vi var heldigere. Før vi nåede Gråborg fandt vi i tusmørket en dejlig plads, hvor vi fik bilen anbragt, få lidt at spise og så komme til køjs.

DAG 2

Efter morgenmaden, som vi faktisk overvejede at indtage udendørs på grund af det flotte vejr, gik vi de få hundrede meter videre frem til Gråborg.

Gråborg er den største af de mange af Ölands tilflugtsborge, men i dag er der kun den ydre ringmur tilbage, men den er da stadig imponerende. Borgens historie er lidt uklar, men Knudsgilderne, Hansestæderne og Eriksætten indgår i den.

Lige i nærheden ligger ruinen af S:t Knuds kapel opført i 1100-tallet.

Mens vi vandrede rundt bag Gråborgs gamle mure forsvandt solen, så vi vendte tilbage til bilen og satte kursen sydpå ned langs Ölands vestkyst gennem de mange små landsbyer.

Målet var Stora Alvaret og Möckelsmossen. Vi skulle se orkideer.

Stora Alvaret er en enestående landskabstype, der kun findes på Öland. Mange steder ligger kalkstenen helt oppe i overfladen, andre steder er der et tyndt jordlag, nogle steder er der tørt og ganske få steder er der fugtigt. Det giver mange forskellige plantesamfundstyper og altså også grobund for bl.a. orkideer. Og dem var der mange af.

Vi løsrev os fra dette imponerende og smukke blomsterflor.
Aldrig har vi set så mange orkideer eller gøgeurter på et sted.
Vi kørte videre mod syd mod dagens næste mål, Karl X Gustavs mur, bygget omkring 1650 af hertug Karl Gustav den senere kong Karl X Gustav.

Muren er godt 2 m høj og strækker sig fra kyst til kyst tværs over øen. Den skulle holde hertugens hjorte inde på og almuens dyr ude fra de kongelige jagtmarker. Reelt var der nok mere tale om et prestigebyggeri, der skulle give kongsgården en imponerende indramning.

Efter dette besøg måtte vi en tur til Färjestaden for at tanke vand og diesel - det er nemlig ikke tankstationer, der er flest af på øen.

Dagen sluttede med, at vi vendte tilbage til vores overnatningssted ved Gråborg, denne gang dog lidt længere fra vejen på en lille græsmark.

DAG 3

Under morgenmaden  havde vi først planlagt at tage til Eketorp, men det blev ændret  til en tur til Södra Greda löväng, så vi kørte tværs over øen og så nordpå mod Södra Greda.

Man kan ikke køre ret langt på Öland uden at se vindmøller, som oftest i form af små stubmøller, enten stående alene i landskabet

eller i pæne rækker uden for de små landsbyer. For 100 år siden var der over 2000, i dag er der blot ca 350 tilbage.

I Södra Greda fandt vi  uden problemer vejvisningen mod Södra Greda löväng, et eksempel på et gammelt kulturlandskab, anvendt til høslæt gennem generationer.

Vi blev mødt af et sandt farveorige i overvejende gule og røde nuancer og naturligvis også her en sand velsignelse af mange forskellige orkideer.

Södra Greda löväng er en af de helt store attraktioner på Öland, hvilket antallet af biler på P-pladsen denne herlige solskinsdag da også vidnede om.

Lidt syd for blomsterengen ud mod havet ligger resterne af en gammel jernalderlandsby med 11 hustomter, hvoraf den største er 29 x 10 m.

Men vi måtte jo løsrive os fra denne blomsterpragt og sætte kursen videre nordpå mod Källa, hvor den gamle nu nedlagte kirke skulle besigtiges.

Det er ikke just kirke, man først tænker på, når man ser dette 3 etager høje, kompakte firkantede bygningsværk men snarere borg eller fæstning, til hvilket formål kirken da også har været anvendt, nemlig som forsvarskirke i ufredstider.

Kirken er opført i 11-1200-tallet. Den har været gennem mange ombygninger, hvilket bliver fint illustreret i nogle flotte træmodeller inde i kirken.

Efter besøget i denne usædvanlige kirke så gik turen videre tværs over nordenden af øen til Byerum og Ölands største raukområde.

På en strækning af ca 600 m finder man her ca 120 mere eller mindre fritstående rauker i op til 4 meters højde. Raukerne er dannet ved havets erosion af den ölandske sandstenskyst gennem årtusinder.

Et spændende område hvor det mldrer med fossiler i sandstenen. Efter nogle timers vandring rundt i dette spændende område fandt vi ud af, at blive her natten over.

Vi fandt en god plads med en fin udsigt ud over Kalmarsund mod øen Blå Jungfrun.

Dagen sluttede med en flot solnedgang.

DAG 4

Morgenmaden blev indtaget udendørs med den flotte udsigt over Kalmarsund. Men vi har erfaret, at vejret er meget omskifteligt. Pludselig kom der store skyer og voldsomme kastevinde og et par dryp, så vi fik hurtigt pakket sammen og satte kursen sydpå mod Eketorps borg.

Borgen ligger inde på Stora Alvaret og er en af de mange af øens tilflugtsborge. Den blev udgravet i 1960-erne og 1970-erne og derefter gik man i gang med at genopbygge borgen på sin oprindelige plads.

Ringmuren er genopført bortset fra et lille stykke, hvor man kan se murens konstruktion.

Inde på pladsen er der så opført eksempler på huse fra dels jernalder og dels middelalder, både beboelse og stalde.

Borgen stammer helt tilbage fra omkring år 300 og var sidst beboet i slutningen af 1200-tallet.

Nogle af bygningerne er indrettet som museum med fund både fra Eketorp men også fra de andre tilflugtsborge.

I højsæsonen er borgen "beboet" og der foregår forslellige aktiviteter, som de besøgende også kan deltage i. Efter at have vandret rundt og også forsøgt os som bueskytter, vendte vi tilbage til bilen og fik en mad inden vi satte kursen mod endnu en tilflugtsborg, som vi havde set materiale fra inde på museet, nemlig Ismantorp Borg oppe i skovområdet på midtøen.

Ismantorp Borg er cirkelformet med en diameter på 127 m og en murhøjde på godt 2 meter. Inde bag ringmuren ligger rester af 88 bygninger bygget radialt ud fra ringmuren. Den centrale del af bebyggelsen er omgivet af en ringgade.

Borgens historie er lidt uklar, da der ikke er fundet nogle kulturlag i forbindelse med arkæologiske udgravninger i området, men man har da fundet ud af, at den er opført i jernalderen.

Efter besøget her vendte vi endnu en gang tilbage til vores overnatningssted ved Gråborg

DAG 5

Efter endnu en gang morgenmad udendørs, pakkede vi sammen og så gik turen mod Ölandsbron og videre ad E22 og vej 19 mod syd.

Vi passerede Degeberga, og da vi havde god tid, drejede vi af og fandt - trods mangelfuld skiltning - vejen til Forsakar og vandfaldene.

Et dejlig og spændende område. En dyb og smal sprækkedal med et til tider helt urskovsagtigt præg og så hele to vandfald, det ene ovenikøbet i to etager.

Det er ikke lige sådan et område og sådan natur man normalt forbinder med Skåne. Absolut et besøg værd.

Vi fortsatte sydover gennem Kivik, hvor vi nød synet af de mange tusinder af blomstrende æbletræer. Et flot syn.

Og så ad diverse småveje nåede vi Ystad og færgen hjem til Bornholm.

En Ölandstur er forbi, men mon ikke vi vender tilbage, der er mange attraktioner tilbage på øen, som også er et besøg værd.