På vores vej nordpå
kørte vi bl.a. langs østsiden af søen Bolmen i Småland. |
||
Her så vi mange eksempler
på Gudruns raseren. |
|
|
|
I nærheden af Ås på vej mod vej 27, passerede vi et stort interimistisk lager af træstammer. De store lastbiler, som i en jævn strøm læssede træ af, fyldte ikke meget ved siden af de gevaldige bjerge af træ. Der er med disse mængder af træ ikke udsigt til mangel på papir lige med det samme. |
Efter et besøg i Gällivare,
for en midlertidig udbedring af bundpladen under motoren efter nærkontakt
med et svensk vejarbejde, kørte vi videre nordpå af vej 45. Ikke
ret langt uden for byen så vi et "krusedulle-skilt" i
vejsiden med afvisning mod Nautanen, men uden nogen angivelse af
hvad der gemte sig bag navnet. |
||
Efter et stykke tids sneglen op ad vejen opdagede vi en konstruktion inde til venstre for vejen et stykke inde i skoven. Vi stod ud og kiggede og det viste sig at være et udvindingsanlæg fra en nu nedlagt kobbergrube. |
||
Vi gik lidt rundt i
området fandt også en mineskakt og stod pludselig ude på en meget
bedre vej, end den vi var kommet af. |
||
Vi fik os dog listet det sidste stykke op til den gode vej og fandt så også en stor plads, hvor vi kunne stille bilen med henblik på overnatning. |
||
|
||
Vi brugte resten af
eftermiddagen til at gå rundt i dette forladte samfund og prøvede
at forestille os, hvordan her havde set ud for små hundrede år siden.
Det er svært at forestille sig, at der her havde været
en efter datidens forhold ganske stor by med masser af mennesker
og så kontrasten til nu, hvor der bare hersker total stilhed. Ifølge
infotavler var det et meget velfungerende samfund, hvor man på trods
af de lange arbejdsdage - op til 12 timer - på søndage om sommeren satte
lange borde op på torvet. Så var der fællesspisning og bagefter
legede og dansede man. Om vinteren foregik de fælles arrangementer
i det lokale Folkets Hus. Da produktionen var på sit højeste omkring
1910, var der 120 personer ansatte ved minen og hele samfundet bestod
af godt 400 personer incl. kvinder og børn. Da minen lukkede, flyttede
indbyggerne til Malmberget og Gällivare og bebyggelsen forfaldt
og naturen begyndte sin tilbageerobring af området. I den forbindelse
er det da spændende at se, hvor langsomt det går, dels selvfølgelig
på grund af geografien men nok også på grund af, at store dele af
området er kraftigt forurenet af affaldsprodukterne fra kobberproduktionen.
De store bunker af kobbermalm, som aldrig blev behandlet og de store
bunker af slagger er stort set ubevoksede her knap 100 år efter
at de blev anbragt. |
||
Næste dag aflagde vi bl.a besøg i Anna Gruvan og passerede på vejen dertil byens torv, hvor der nu blot er nogle rester af grundmurene tilbage af de mange bygninger, der engang lå her. Anna Gruvan er en lodret skakt, hvorfra der efter infotavlens oplysninger udgik 2 gange á 100 meters længde. |
||
Næste besøg gjaldt Maria Gruvan, som er gjort tilgængelig for besøgende. Havde vi vist det på forhånd, havde vi medbragt nogle lommelygter. |
||
Men vi kunne da se at komme en ca 50 meter ind, hvor der var en lodret skakt op og sikkert også ned, da der var vand i bunden af skakten. Formentlig slutter gangen vi var i ved endnu en lodret skakt et par hundrede meter længere inde i fjeldet. |
||
Vi sluttede vores rundvandring i mineområdet i området hvor malmen var blevet knust og smeltet. Også her er der kun fundamenterne tilbage af diverse anlæg....... |
||
........samt bunker af slagger i mange spændende farver. |
||
|
Godt 5 km nord for Arvidsjaur
ad vej 45 på vestsiden af vejen ved afvisningen til Reivo
Naturreservat, langs Byskeälven / søen Kikkejaure er der et
herligt område velegnet for en overnatning eller to. |
||
Der går en lildt primitiv
vej langs elven, hvor der så er flere små pladser, hvor man har
mulighed for at stille sin camper. |
|
|
|
Vi fik da også her fornøjelse af en rigtig flot solnedgang. |
Jordhamn er beliggende
på Ölands vestkyst i den nordlige ende af øen. |
||
Her ligger øens sidste vinddrevne slibeværk til ölandssten. |
||
I 1905 opfandt en skipper
disse vinddrevne slibeværker, der muliggjorde slibning af flere
sten ad gangen. Historien fortæller, at han lå på dækket på en af
sine sejladser og arbejdede på sin opfindelse. |
||
Helt tilbage i middelalderen
havde man især på den nordlige halvdel af øen udnyttet den lette
adgang til ölandsstenen. |
||
|
Når man er på disse
kanter, det vil sige på vej 45 - mellem Gällivare og Kiruna - og
man er lidt brødflov eller bare lækkersulten, så skal man ikke snyde
sig selv for et besøg i bageriet i Poultikasvaara ca 30 km N f
Gällivare. |
|
Vores favorit på stedet
er deres räkmakka. |
|
|
Vi er her ovre i den
vestligste del af Värmland tæt på den norske grænse. |
||
Vi valgte at køre bagom
ad småveje langs Røjdån gennem Östmark og frem til reservatet. |
|
|
|
En rigtig flot tur gennem
et dejligt landskab, idylliske huse og gårde og en dejlig skov med
mange listige småveje, der frister til nærmere eftersyn. |
Copyright © 2011 HUMLEDAL. All rights reserved